Aan welke kilometerstand moet olie van de versnellingsbak (automaat) vervangen worden bij BMW F11 520 d?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn eerste ingeving is uiteraard: dat staat in het instructieboekje. En met het bouwjaar erbij zou dat op het internet te vinden moeten zijn. Een eerste verkenning op het internet levert echter meteen al een bron, waar te lezen staat: “Als je de BMW dealer vraagt krijg je als antwoord dat de ATF (Automatic Transmission Fluid) niet ververst hoeft te worden en een levensduur heeft gelijk aan die van je BMW. Dat is natuurlijk absolute kul, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de kwaliteit van de olie (rijgedrag, snelheden, caravan trekken, etc) waardoor je een dergelijk uitspraak nooit kunt garanderen. Het devies van de experts (lees: niet BMW) is verversen tussen de 80.000 en 120.000 km. Spoelen wordt altijd aangeraden aangezien dan de volledige oude olie uit de bak komt. Bij alleen verversen loop je het risico dat je een grote hoeveelheid van de oude olie in de verschillende onderdelen laat zitten.” http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=536&t=45334&sid=ac2b36af659338ce208e17c5deb3bde2&start=15 In dit verband is het precieze bouwjaar en wat er in het boekje staat misschien niet eens zo interessant. Adressen van geschikte bedrijven staan verderop in datzelfde topic. Let wel: deze transmissie-experts hebben in principe een belang bij het benadrukken van de wenselijkheid van spoelen en verversen. Als ik u was zou in rustig zelf nog wat verder online zoeken en lezen. In deze context is ieder antwoord tussen “niet nodig” en “om de 80.000 km” (of uiterlijk na 8 jaar) kennelijk mogelijk ... vandaar dat ik het bij deze uitleg houd. Ik rijd zelf een ander merk automaat, een continu variabele transmissie (CVT) zelfs, en die moest oorspronkelijk om de 45.000 km ververst worden. Maar mijn karretje is al 16 jaar oud (wel met de tweede bak intussen) en de merkdealer zegt nu zelf ook dat het verversen met de hedendaagse vloeistoffen niet meer nodig is. Als de bak niet goed meer reageert, dan is het uiteraard wel een mogelijk zinvolle actie. Dat is ook in dat BMW forum te lezen.

Bronnen:
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100