Aan welke kilometerstand moet olie van de versnellingsbak (automaat) vervangen worden bij BMW F11 520 d?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Antwoorden (1)

Mijn eerste ingeving is uiteraard: dat staat in het instructieboekje. En met het bouwjaar erbij zou dat op het internet te vinden moeten zijn.

Een eerste verkenning op het internet levert echter meteen al een bron, waar te lezen staat:
“Als je de BMW dealer vraagt krijg je als antwoord dat de ATF (Automatic Transmission Fluid) niet ververst hoeft te worden en een levensduur heeft gelijk aan die van je BMW. Dat is natuurlijk absolute kul, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de kwaliteit van de olie (rijgedrag, snelheden, caravan trekken, etc) waardoor je een dergelijk uitspraak nooit kunt garanderen.
Het devies van de experts (lees: niet BMW) is verversen tussen de 80.000 en 120.000 km. Spoelen wordt altijd aangeraden aangezien dan de volledige oude olie uit de bak komt. Bij alleen verversen loop je het risico dat je een grote hoeveelheid van de oude olie in de verschillende onderdelen laat zitten.”

http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=536&t=45334&sid=ac2b36af659338ce208e17c5deb3bde2&start=15

In dit verband is het precieze bouwjaar en wat er in het boekje staat misschien niet eens zo interessant. Adressen van geschikte bedrijven staan verderop in datzelfde topic.
Let wel: deze transmissie-experts hebben in principe een belang bij het benadrukken van de wenselijkheid van spoelen en verversen.

Als ik u was zou in rustig zelf nog wat verder online zoeken en lezen.
In deze context is ieder antwoord tussen “niet nodig” en “om de 80.000 km” (of uiterlijk na 8 jaar) kennelijk mogelijk ... vandaar dat ik het bij deze uitleg houd.

Ik rijd zelf een ander merk automaat, een continu variabele transmissie (CVT) zelfs, en die moest oorspronkelijk om de 45.000 km ververst worden. Maar mijn karretje is al 16 jaar oud (wel met de tweede bak intussen) en de merkdealer zegt nu zelf ook dat het verversen met de hedendaagse vloeistoffen niet meer nodig is.

Als de bak niet goed meer reageert, dan is het uiteraard wel een mogelijk zinvolle actie. Dat is ook in dat BMW forum te lezen.
Bordensteker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Het lijkt me dat juist BMW er geen baat bij heeft om te zeggen dat de olie niet ververst hoeft te worden. Overigens zit er in deze auto een service menu dat precies aangeeft wat en wanneer er vervangen moet worden.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik voel met je mee. Het onderstaande slaat op BMW modellen met door ZF geleverde automatische transmissies in het algemeen.
BMW heeft kennelijk liever dat buiten de fabriek iedereen met zijn fikken van die transmissies afblijft (en dat zal per bouwjaar en model nog kunnen verschillen). De geselecteerde vloeistof die er bij fabricage in gaat, kan maar het beste blijven zitten. Op die manier kunnen ze claims van mensen die er toch niet af konden blijven ook resoluut afwijzen. En zo kunnen er ook geen problemen ontstaan door het gebruik van vloeistoffen waar de fabrikant BMW geen kwaliteitscontrole over heeft. De vloeistof is duur, en als iemand er toch maar iets goedkopers met mindere kwaliteit in gooit, zou je best eens een slecht schakelen kunnen krijgen doordat de hydraulische besturingseenheid dan net niet de goed drukken en temperaturen meet. De fabrikant van de transmissies lijkt echter blij te zijn met klanten (waarvan de auto door klachten toch een transmissiereparatieklus heeft moeten ondergaan) die naderhand vinden dat de auto ineens opvallend soepeler en meer schokvrij schakelt, en zo lijkt de mare onder de fijnproevers rond te blijven gaan dat ook een schoonmaakbeurt van het hydraulische ‘besturings’gedeelte van de bak, met wat nieuwe onderdeeltjes zoals de rubberen afdichtingen en pakkingen daarin, en dus met name een algehele verversing van de transmissievloeistof zelf, vaak de uitwerking van een soort verjonging van de hele transmissie oplevert. Bij BMW rijders vind je natuurlijk een aantal mensen met een meer dan gemiddelde aandacht voor hun auto, en dat kan de hang naar deze technisch gesproken misschien niet strikt noodzakelijke ‘verjongingskuur’ wellicht verklaren.
In de Nederlandse taal: https://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4872 ZF maakt ook transmissies voor andere automerken (Jaguar, Peugeot, Porsche, Citroen, Mercedes, Audi), en als ik tijd en zin had, zou ik nog heel wat tijd kunnen besteden om helder te krijgen hoe het in de driver communities van die merken ligt. (vervolgd)
Bordensteker
7 jaar geleden
(vervolg) Desgevraagd bevestigt ZF dat bepaalde transmissies inderdaad ‘voor het leven’ gevuld zijn en geen verversingen behoeven:
"The ZF 5HP.. transmissions are life time fluid filled. That means no change of the fluid over lifetime of the transmission is necessary.
In case of repair or top up fill of these transmissions only the ZF Lifeguardfluid5 avaliable at BMW under oil no. 8322 9407807 is allowed to be used.
Use of other fluids is not allowed (they can cause bad shift quality or in the worst case damage of the transmission).
Mit freundlichen Grüßen/Kind regards
Martin Vogel
Schmierstoffe und Polymere (TW-L) / Lubricants and Polymers (TW-L)
ZF Friedrichshafen AG” Opvallend is dat de transmissiereinigers bij reparaties en ook bij die niet-verplichte schoonmaakbeurt netjes de groene sticker vernieuwen die op de carterpan zit en waarop staat dat de transmissievloeistof goed is voor de levensduur van de bak en daarom permanent kan blijven zitten, en dat wie toch nieuwe vloeistof nodig heeft i.v.m. een reparatie van de bak zich tot BMW kan wenden.
Foto van die sticker: http://www.bimmerboard.com/members/homerraas/IMG_1713.jpg
Echt waar! Een extreem geval van “dat had u nou niet hoeven doen”.
Gevonden in een zeer lezenswaardig engelstalig verslag (van een Nederlander) met veel foto’s, onder de titel “My visit at ZF Dortmund for Gearbox maintenance.(very, very long!) HUGE RESULT!!” op http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361 Trouwens, er is in de kringen van bedrijven die transmissievloeistoffen verversen blijkbaar óók een verschil van mening over alleen verversen of ook spoelen om achterblijvende vervuiling los te maken (die dan soms juist ergens terecht kan komen waar het vuil pas echt storing kan gaan veroorzaken). Sommigen laten hun oren naar de klanten hangen, en die doen even vrolijk een opdracht zonder spoelen als een met spoelen tegen meerprijs! Alsof ze zelf geen overtuiging hebben wat nou het beste is. Nou snap ik waar de vraag vandaan komt ... wat je noemt een Goeievraag ...