Waarvoor dienen de dunne reepjes leer die bij sommigen auto's aan de uitlaat hangen?

Meestal slepen ze over de grond.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
29.9K

Het beste antwoord

Er zijn hier twee verhalen over. De meest logische en volgens mij ook de echte reden, is het afladen van de statische elektriciteit die een auto krijgt door wrijving e.d. Deze wordt via het sleepje, waar vaak een stukje geleidend materiaal in zit, door de grond weg gelaten.

Andere zeggen dat het ook werkt tegen wagenziek. Maar dat is onbevestigd, en ook geen logische verklaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er staan lijntjes op, ze slijten naarmate de maanden verstrijken, als je bij het rode lijntje bent moet je je olie verversen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is vanwege de statische elektriciteit.
Oftewel, dan is de kans kleiner dat je auto niet statisch is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat de auto zich door de lucht beweegt kan er statische electriciteit opgewekt worden wat onaangename ontladingen kan veroorzaken als de bestuurder of passagier de auto aanraakt. De strips zorgen ervoor dat de auto geaard wordt en de schokken voorkomen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit dienen om de statische electriciteit af te leiden. Het nut wordt betwijfeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen denken dat de statische elektriciteit die de vonk veroorzaakt als je uitstapt en je je auto aanraakt daarmee voorkomen wordt. De oplading komt echter door het wrijven van je kleding tegen de zitting van je stoel. De elektronen ontsnappen als je een goed geleidend oppervlak aanraakt, zoals je auto. Door het verschil in potentiaal tussen jou en de auto die je elektronen wel wil overnemen slaat er een vonkje over. Dit extra lapje zorgt dus alleen maar dat het makkelijker gaat. Probeer het ook maar eens met rubberen zolen en een verwarming, gaat ook prima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om de auto te ontladen zo dat je geen stroomstoot krijgt bij het uitstappen (statische elektriciteit)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Men zegt dat wagenziekt (misselijkheid) veroorzaakt wordt door statische elektriciteit. Om deze statische electriciteit te voorkomen wordt een rubberen strip met een metalen binnendraad aan de aut bevestigd. Deze sleept over de grond en zou daardoor de statische electriciteit afleiden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal hangen ze niet aan de uitlaat maar achter onder de auto / aan een metalen deel.

Dit zijn geleiders van statische electriciteit.

Het functioneren van dergelijke "reepjes" is echter niet bewezen.