Heb je voorang als er zwarte stenen in de weg liggen?

We hebben hier een straat en aan het begin van de straat liggen zwarte stenen en de een zegt dat het betekend dat je voorgang moet geven en de ander zegt dat je voorang moet nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Nee, het verschil in bestrating geeft nooit de voorrang aan. (onverharde weg deels uitgezonderd)

Alhoewel het verwarrend kan zijn zegt het b.v. niets als
jij op asfalt rijdt en een ander op straatklinkers (ongeacht de kleur) Uitzondering is de eerder genoemde inrit of uitrit met doorlopende trottoirbanden.

Allereerst geldt bij voorrang de standaardregel dat bestuurders van rechts voorrang hebben.
Vervolgens heb je bij links afslaan nog 'korte bocht gaat voor lange bocht' en rechtdoorgaand verkeer (+ voetgangers) op dezelfde weg gaat voor afslaande bestuurders. Ook hier maakt de kleur van de bestrating niet uit.

Voorrang wordt aangegeven door middel van verkeersborden uit de B-serie (zie onderstaande link: voorrang), of door haaientanden op de weg, die op zich een zelfstandige functie kunnen hebben. Meestal worden de haaientanden echter gebruikt in combinatie met verkeersbord B6.
Ook hier heeft de bestrating -zwarte stenen of niet- geen invloed op de voorrang.

Tot slot: bedoel je kiezelstenen, dan kun je er voor 99,99% zeker van zijn dat het een uitrit betreft!

Toegevoegd na 30 minuten:
Nog even dit:
Waarschijnlijk is de bestrating die je bedoeld om het verkeer te attenderen op het naderend kruispunt, waardoor men -als het goed is- de snelheid tijdig zal minderen. Dus een gelijkwaardig kruispunt.
(tenzij er een bord erf kort op het kruispunt staat; dan hiervoor?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt voorrang als je op een voorangsstraat zit. Dit herken je oa door de geel-witte vierkante bordjes. Een andere optie is dat je vorrang hebt omdat er een verlaagde stoeprand is. Een zogenaamde uitrit dus.

Een andere kleur stenen per se is geen reden voor voorrang. Maar als je een foto hebt, kunnen we nog een keer kijken wat je precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er zwarte stenen liggen,betekent dat,dat je geen voorrang mag nemen en dat je geen voorrang hoeft te geven! Het betekent alleen,dat er zwarte stenen liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verkeers situatie veranderd niet door de kleuren van de bestrating alleen als het haaietanden en andere duidelijkke
wetelijke verschilen in ziten maar zwarte stenen ken ik wetelijk niet.