waarom is een 2cv een lelijke eend?

ik vind dat een leuke en mooie auto.
ik heb er zelf ooit ook 1 gehad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'. Ik vindt het een een fantastische auto, met een heel mooie vormgeving en ontwerp, en een heel gemakkelijke techniek. Heerlijk om in te rijden, en elke dag met een grote glimlach van mij en de medeweggebruikers!

De wagen had allerlei verschillende namen in europa. In nederland lelijke eend waggelende auto en traag

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV

Hoi Pruts, Het is een bijnaam, en hij lijkt ook wel wat op een eend. De officiële uitspraak van de naam is deux chevaux. Populaire bijnamen zijn Lelijk eendje (of kortweg eend) in Nederland en Geit in België. Zo heb je ook de Citroen DS die we kennen als "De Snoek) En de fiat 500 met als bijnaam ( Het rugzakje) Groeten Leonard Toegevoegd na 2 minuten: Ïn Engeland heet de 2CV tin snail ( blikken slak)

In 1948 werd de auto aan pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje het lelijke eendje hebben genoemd en deze benaming is in Nederland een geuzennaam geworden. Een geuzenaam is een erenaam die men zich zelf geeft al hoewel het vroeger een scheldnaam was. Je kunt het dus beter als een troetelnaam interpreteren die staat voor een leuk en lief autootje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100