Moeten militaire colonnes en voorrangsvoertuigen stoppen voor blinde en/of slechtlopende mensen?

Ik weet dat ze niet hoeven te stoppen voor bijvoorbeeld een gehandicaptenvoertuig, maar geldt dit ook voor blinde en/of slecht lopende mensen?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn verwoording was inderdaad wat ongelukkig. Ik bedoel of militaire colonnes en voorrangsvoertuigen volgens de wet voorrang moeten geven aan blinde en/of slechtlopende mensen (aangezien normale bestuurders dit wel moeten, maar voor militaire colonnes en voorrangsvoertuigen gelden vaak andere regels).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Een militaire colonne hoeft geen voorrang te verlenen aan voetgangers bij oversteekplaatsen.
Als verkeersdeelnemer kun je de colonne zien als een heel lang voertuig. Is de eerste van de colonne door een groen stoplicht gereden, dan gaat de colonne door, ook al krijgen de laatste wagens een rood stoplicht.

Vaak worden de colonnes vooraf gegaan door MP. Die het verkeer regelt binnen de bebouwde kom. Maar dit is niet altijd zo.

Wanneer een blind oversteekt die niet ziet dat er een colonne aankomt, zullen ze wel moeten stoppen.