Is een accu 45Ah (190A) te licht voor een Toyota Corolla?

Dit staat op de accu.

Volgens een accukiezer kom ik op een 50Ah/400A accu.
Maar 45Ah is toch niet zoveel lager, terwijl 190A wel veel lager is?

Toegevoegd na 55 minuten:
Hoeveel Ampere vraagt de Toyota voor een koude start?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de accu van me scooter werkte ook in me auto om hem te starten ;) ik zeg doen!

Antwoorden (4)

lijkt mij dat jouw accu in staat is 190 A te leveren
gedurende 45 uur ? (lijkt me eigenlijk meer een piek vermogen)

maar als je auto 400A piek vraagt dan trekt ie je accu heel snel leeg op 400 A
Als hij maar instaat is 190 A te leveren
lijkt mij dat deze accu geen lang leven is beschoren en waarschijnlijk nog gevaarlijk ook wegens oververhitting ?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die 45Ah wil zeggen dat de accu continu 45A kan leveren en dit 1 uur kan volhouden.
Die 190A is het totale stroomopname voor een koude start, dus kortstondig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar... ook 90A. gedurende een half uur en 180A. gedurende een kwartier.
50 Ah wil zeggen dat je accu in staat is om gedurende 1 uur 50 A. te leveren of 50 uur 1 A. Het product van A.* uren geeft de capaciteit van je accu weer. De 400 A. slaat op de maximale belasting (de stroom in Amperes) van je accu. Denk hierbij aan het starten van je auto. De startmotor gebruikt erg veel stroom (Amp)
Gezien de jouw opgegeven specificaties denk ik dat deze accu dus niet toereikend is voor gebruik in je Toyota.

Toegevoegd na 13 uur:
Wilde het antwoord nog bewerken maar had gisteren geen GV. verbinding meer.
De 45 Ah (190) ampere zal niet in staat zijn om gedurende korte tijd veel stroom te leveren. Dis deze is 'te licht'

Toegevoegd na 23 uur:
N.a.v. de aanvulling op je vraag kan het stroomverbruik van een startmotor afhankelijk van het type motor (benzine of diesel) gauw een paarhonderd of enkele honderden Ampere bedragen. (dit als antwoord op je toevoeging)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45 Ah betekend dat je accu gedurende 45 uur 1 ampere kan leveren voor hij leeg is. (of 1 uur 45 ampere of alles wat daar tussen in zit).
400A betekend dat de maximale stroom die de accu gedurende korte tijd kan leveren 400 A is.
De 45 Ah / 190A accu is niet te licht voor je auto. De startstroom komt doorgaans niet boven de 100 A.

Maar als je een nieuwe gaat kopen kan je beter iets meer Ah kopen dan minder. In de winter werkt de accu minder goed en start je motor moeilijker. Ook gebruik je meer stroom in de winter (lichten, ruitverwarming etc) Dan is wat 'reserve" capaciteit altijd handig.
Maar start hij altijd vlot en rij je weinig korte afstanden dan is 5 Ah minder geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een BMW met een 6 cilinder 2,5L motor waar officieel een 68Amp in maar rij al 3 jaar met een 56Amp rond van de sloop en dat werkt perfect dus zou me er nie zo'n zorgen over maken.