Moet je altijd naar de rechtbank als je door het rood gereden bent (belgie)?

Ik was net op een rechte baan aant rijden toen ik achteruit keek en lichten zag (aan de andere kanr) ik was niet op mijn gsm Of met iers anders bezig Maar toch ben ik bang dat ik de lichten over her hoofd heb gezien... iemand die weet wat de straf is??

4 jaar geleden
in: Auto's
4.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou deze pagina even doorkijken om een idee te vormen.
https://www.intolaw.be/verkeersrecht/verkeersinbreuk/rood-licht#.Xd7aIi3PxaQ

Antwoorden (1)

Alleen als je geflitst bent of een flik stond erbij om het op te schrijven. Als niemand van tel het gezien heeft, dan kraait er geen haan naar.
Er zijn wel heel veel ( vooral grotere ) kruispunten met flitsers.

Internet leerde me dat
* het is een 3de graads overtreding
* 174 euro kan als een onmiddellijke inning worden opgelegd. NIet betalen maakt het dan weer 235 ....
als de boete betaald is gaat men hier niet mee voort.

*komt er wel een zaak van dan
*bedrag tussen de 240 - 4000 euro ( sommige sites zeggen 3000 )
*rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar
*onervaren bestuurders kunnen terug een rijexamen moeten doen

*bedragen verdubbelen als je het een tweede keer doet.

Dan zijn er nog kleine verschillen naargelang welke stad de boete opmaakt.
sommige rekenen als je meer dan 3 seconden na het rode licht opgesprongen is toch nog bent doorgereden je automatisch een dagvaarding krijgt
andere rekenen altijd een minnelijke schikking
.
164 als onmiddellijke inning lees ik ook wel eens en dan 184 als minnelijke schikking
Toegevoegd op 27 november 2019 20:12: tekst