Auto blijft roken, wat kan er zijn?

Mijn renault kangoo diesel uit 2003 begon een paar maanden terug opeens als een gek te roken. Dikke zwarte pluimen kwamen eruit tijdens het rijden. Brandstofsysteem gereinigd door de garage en een nieuwe EGC klep. Bleef roken.. Naar een dieselspecialist geweest. Die kwamen met een vuile Katalysator en uitlaat. Dat hebben ze schoongemaakt. Nieuw luchtfilter, oliefilter. Ook hebben we geflushed ( of hoe dat ook heet )
Vermogen is prima en het verbruik ook. Alleen met optrekken geeft hij nu nog steeds zwarte rook en soms zwart blauw.
Oliepeil is in orde..
Iemand enig idee wat het nog kan zijn?
De garage komt steeds met een mogelijke oplossing, wat tot nu toe alleen maar een hoop geld kost ( en het probleem wel verminderd, maar niet verholpen heeft... )

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan niet veel meer zijn dan de verstuivers / dieselpomp / EGR klep. Nu die laatste is gereinigd, maar heeft de garage de klep weleens helemaal afgesloten? Wellicht komt er nog teveel brandstofrijke uitlaatgassen terug die door de EGR klep opnieuw het verbranding circuit ingaan wat voor de rook kan zorgen. Het goedkoopst is de EGR klep af te sluiten met een plaatje om te zien of de rook weggaat, als dit het geval is zou de oorzaak een verkeerd afgestelde dieselpomp zijn die te 'rijk staat waardoor een hoop onverbrande brandstof in de uitlaat eindigt. Staat de pomp goed afgesteld? dan verstuivers vervangen....

Ook de roetfilter gechecked? De zwarte rook of pluimen, dat noem je roet. Het roetfilter kan niet goed zijn.

Zwarte rook wijst op onverbrande diesel, blauwe rook wijst op olie die mee verbrand wordt (lekke koppakking?).

Zwarte rook duidt op teveel diesel in relatie tot de hoeveelheid inlaatlucht. Kat en roetfilter reinigen is alleen vanwege de voorgenoemde symptoom,moet binnenkort weer gebeuren als het niet opgelost wordt. De EGR klep is weliswaar vervangen, maar is gecontroleerd of de retourleiding naar de inlaat goed schoon is ? De EGR klep wordt bediend a.d.h. van de ECU en als deze klep gesloten blijft krijg je hetzelfde fenomeen. Klep is dan wel vervangen, maar is de aansturing (nog) goed ? Als de ECU geen of verkeerde sensorwaarde van gaspedaal, toerental en/of EGR terugkrijgt, blijft de klep waarschijnlijk dicht: gevolg onvoldoende vulling; teveel diesel; zwarte rook.

Bronnen:
http://autogarage.expertpagina.nl/rubrieke...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100