Op welke wijze kan je de accu van de auto gaan bijladen?

Rij veelal korte stukje en zou dan soms de accu willen bijladen zonder een lang stuk te gaan rijden. Dat vind ik zonde van de benzine en milieu.
Maar hoe dan wel?

Ik woon in een flat. Dus 220 naar de auto leggen is geen optie. Ook zou ik de accu graag in de nacht willen bijladen.
De sigarette aansluiting is ook geen optie, aangezien deze wordt geschakelt middels het contact.

Wie heeft er tips.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (6)

Ik zou toch maar over die benzine- en milieubezwaren heen stappen en af en toe een flink stuk met je auto gaan rijden. Behalve voor de accu is dat ook veel beter voor de motor zelf. Een automotor die veel korte stukjes draait slijt enorm doordat hij nooit volledig op temperatuur komt. Het vocht dat in de motor zit kan dan nooit helemaal verdampen. Bij elke liter verbrande benzine komt ook 1 liter water vrij. Bij een voldoende warme motor verdampt dat ogenblikkelijk. Bij onvoldoende warme motor wordt de smeerolie verdund met (resten van) dat water en verliest daardoor een flink deel van zijn smerende eigenschappen, met alle gevolgen van dien. Ook zal je uitlaat dan veel sneller doorroesten omdat ook daar vocht inzit dat niet verdampt. Je kunt dat zien als je bij een net gestarte auto naar de uitlaat kijkt. Daar drupt soms water uit.
Het is nog altijd zo, dat een auto meer lijdt van 25.000 stadskilometers dan van 50.000 snelwegkilometers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat die accu betreft hoef je niet eens zo heel lang te rijden. Als je een half uurtje met een normale snelheid rijdt is die alweer goed op peil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accu verwijderen en in de schuur opladen. Maar als je een goed accu heb hoef je dat niet te doen. Een accu behoort daar tegen te kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sigarettenaansteker wordt gevoed door de accu, dat is dus geen optie. Ik zou zeggen eruit halen en in huis opladen. Maar pas op of de doppen er goed opzitten ivm het accuzuur wat erin zit. Ik zou dus oude kleren aantrekken. Heb je beneden geen berging met 220?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je zoveel werk op je hals haalt, laat eerst de dynamo is doormeten.

Is deze goed hoef je de accu niet telkens op te laden, bij een ritje van 10minuten is de accu alweer bij geladen.

Anders heb je twee mogelijkheden:

Deze accu er uithalen en ergens op een goed geventileerde plaats opladen.

Een starthulp aanschaffen en deze onder spanning houden dat zodra het nodig is je een sartaccu hebt, je kan dan als nog een wat langere rit maken om de accu op te laden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan kleine zonnepanelen die via foto-elektriciteit je accu kunnen opladen. Vroeger verkochten ze deze in de "Action" voor 10 €. Ik werk er zelf mee en dat werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks doen. Heeft geen zin. benzine verbruikt veel minder accu dan benzine. Want een diesel heeft veel kracht nodig om te starten. Darmee kunnen heel kleine stukjes wel uiteindelijk voor afname van de accu leiden.

Met een benzine zou ik mij daar niet druk over maken.
Het eruitslopen en meenemen je huis in is zonde van je tijd.