kan mijn auto een melding geven dat de katalysator kapot is omdat de uitlaat lek is?

Mijn auto geeft aan dat de katalysator onvoldoende werkt. Kan dit komen doordat de uitlaat (na de katalysator) lek is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ik ben geen autotechneut, maar mijn storingslampje brandt al jaren, met storingscode dat katalysator niet goed werkt. Deze is reeds vervangen evenals alles in de buurt van de katalysator.....Resetten heeft geen zin, auto rijdt prima. Dus het zou kunnen maar......wie het weet mag het zeggen.

Antwoorden (1)

Ja dat kan

Maar het kan ook dat een van je lambda sondes kapot is

Of dat er iets mis is met het brandstof inspuiting of brandstof mengsel

Of dat er iets mis is met je lucht massa meter

En zo zijn er nog wel een aantal zaken te noemen die ervoor zorgen

Dat je lamda/katalysator lampje brand

Afhankelijk van bouwjaar geen apk eis zolang je uitstoot maar goed is ?

Maar als er wel iets mis is is het mogelijk dat je meer brandstof verbruikt meer slijtage optreed

En in het ergste geval kan je katalysator zo heet worden, door te veel brandstof in het systeem,dat de auto in brand vliegt !

Even duidelijk dat laatste zal niet zo snel gebeuren maar ik heb het toch al 5 a 6 keer meegemaakt dit komt wel door mijn beroep maar in de meeste gevallen kunnen ze er heel oud mee worden

Dus zowiezo langs een garage om storing uit te lezen en aan de viergastester te zetten om te zien waar het probleem vandaan komt