klopt het als het oranje lampje brand bij benzine dat je nog lang kan rijden?

hallo,

me vader zei een keer als de oranje lampje brand van je tank. dat bijv als je tank 50 liter erin gaat je nog ongeveer 50 km kan rijden als die oranje brandt klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zou het niet riskeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk even in het instructieboekje van de auto. Daar staat het vast in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in instructie boekje staat als lampje brand dat er nog 5 - 7 liter benzine in zit. en auto rijd ongeveer 1 op 15 dus dan komt er wel ongeveer dat km uit alleen ik wou tog zeker weten :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat een auto in de stad meer verbruikt dan op de snelweg, waar je een constante snelheid aanhoudt.
Ivana
9 jaar geleden
Ja, dat klopt. In ieder geval 50 km. Als je zuinig rijdt waarschijnlijk meer, maar daar moet je niet op rekenen.

Antwoorden (1)

Dit verschilt per auto.
In het onderhoudsboekje van je auto staat hoeveel liter benzine er nog in je tank zit als het lampje gaat branden.
In ons geval is dat bij 6 liter. Als ik er voor het gemak even van uit ga dat onze auto met mijn rijgedrag 1 op 10 rijdt, dan zou ik nog minimaal 60 km kunnen rijden.
De wat nieuwere auto's rijden iets zuiniger en zouden dus theoretisch gezien een langere afstand kunnen afleggen.

Let wel.. Het volledig leegrijden van je tank is niet goed voor je auto!!
In benzine zweven deeltjes die neerslaan op de boden van je tank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank u wel voor u antwoord. ja klopt bij mij in de boekje staat ook 5 - 7 als dat brand. dus ik ging van uit als ik 1 op 10 rijd danheb ik wel minimaal 50 km over. maar als dat brand tank volgooien kan nooit kwaad en is beter en veiliger :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In benzine zweven geen deeltjes die 'neerslaan' op de bodem !
Zwevende deeltjeszouden zowieso aangezogen worden en bovendien zit de aanzuigopening in de bodem van de tank !
Wellicht dat op de brandstof drijvende deeltjes dan in de brandstofleiding kunnen komen, maar een voorfilter voorkomt dat.
Leegrijden zou hooguit kunnen resulteren in slecht of niet meer kunnen starten vanwege het feit dat brandstofpompen een gebrekkig of zelfs geen zelfaanzuigend vermogen hebben zodat de lucht in de brandstoftoevoerleiding blijft zitten. Ontluchtingsvoorzieningen bij veelal dieselmotoren moeten dit voorkomen.