is cilinderinhoud bij een auto van belang?

ik vroeg me af of de cilinderinhoud van een wagen van belang is zowel bij acceleratie als bij topsnelheid. Ter illustratie: zal een audi a3 2.0 TDI met 150 pk en 330 nm sneller optrekken en een snellere topsnelheid hebben dan een audi a3 1.6 TDI gechipt naar 152 pk en 335 nm?

Toegevoegd na 15 minuten:
ik vroeg me af of de cilinderinhoud van een wagen van belang is zowel bij acceleratie als bij topsnelheid. Ter illustratie: zal een audi a3 2.0 TDI met 150 pk en 330 nm sneller optrekken en een snellere topsnelheid hebben dan een audi a3 1.6 TDI gechipt naar 152 pk en 335 nm?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
11.5K
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat het zou kunnen zijn dat de ongechipte 2.0 een vlakkere vermogens- en koppelkromme heeft dan een gechipte 1.6. Dus dat zijn vrijwel even hoge maximale vermogen en koppel over een breder toerengebied aanwezig zijn, waardoor de auto ook “gemakkelijker” rijdt. In dat geval heb je in de praktijk niet veel aan dat (geclaimde) kleine papieren voordeel.
De 1.6 kan wel qua gewicht nog wat in het voordeel zijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
De fabriek besteedt veel aandacht aan het zo laag mogelijk krijgen van het brandstofverbruik. Voor mij is het nog maar de vraag of de maker van het chiptuning pakket daar ook voldoende aandacht aan heeft besteed. Verdere aandachtspunten:
Levensduur van de motor.
Geluid in de auto. Het is niet altijd zo dat een sportief geluid op de lange duur als aangenaam blijft worden ervaren. De motorrijtuigenbelasting kan andersom nog verschil uitmaken.
En de WA-verzekering gaat ook op basis van gewicht.
paulus811
9 jaar geleden
Het motormanagement van een auto wordt door de fabriek ingesteld op waarden voor een hele serie. Een individuele auto heeft toleranties die je met individuele settings kunt minimaliseren en de waarden optimaliseren. Daarmee zou je theoretisch het verbruik naar beneden kunnen brengen, maar meestal wordt de optimalisatie gebruikt om harder te rijden.

Het beste antwoord

Nee, dat maakt niets uit, althans, deze 2 specificaties zijn niet voldoende om dat te kunnen vergelijken.
Het gaat vooral om de vermogen en koppelkromme, deze geven aan bij welk toerental het max. vermogen en koppel tot stand komen, en vooral ook hoe breed dit toerenbereik is.

Dus om deze 2 auto's te kunnen vergelijken zul je in ieder geval moeten weten:
Toerenbereik vermogen
Toerenbereik koppel
Type versnellingsbak en overbrengingsverhoudingen, als de ene bak kortere versnellingen heeft dan de andere, zul je sneller optrekken maar heb je een lagere topsnelheid.
Gewicht van de auto's
Breedte van de banden.
Als deze specs van beide auto's min of meer gelijk zijn, zullen (theoretisch) de prestaties ook niet veel van elkaar verschillen.

Er kunnen wel andere aspecten meespelen zoals brandstofverbruik, motorgeluid, levensduur van zowel de motor als de aandrijflijn enz.

Een grotere cilinderinhoud zonder turbo, kan niet per definitie meer brandstof in, het gaat om de verhouding brandstof en lucht (zuurstof), als door turbodruk er meer zuurstof in geperst wordt, kan er ook meer brandstof in, waardoor een arbeidsslag bij een turbomotor soms meer vermogen oplevert als bij een grotere cilinderinhoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

PK zijn bedoeld voor de topsnelheid, trekkracht voor de acceleratie. In dezelfde auto zonder turbo's zal een auto met grotere cilinderinhoud sneller zijn. Hoe groter de cilinder, des te meer brandstof kan erin en hoe meer brandstof hoe sterker de ' ontploffing' en dus kracht.

Maar op een gegeven moment zijn de grenzen bereikt en bereik je geen hogere snelheid door meer cilinderinhoud. Een Bugatti Veyron bijvoorbeeld haalt 300 met 250pk en heeft de overige 751pk nodig om een snelheid boven de 400 te halen.
paulus811