Als er op de weg drugscontrole is ben ik dan verplicht om de drugshond in mijn wagen te laten of kan ik dat weigeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In verband met allergie.

Het beste antwoord

Hier het antwoord volgens de Belgische wetten en regels, maar in Nederland zal het vast zo goed als hetzelfde zijn: Ja, dat ben jij verplicht.

Artikel 29 van de Wet op het politieambt laat politiemensen in bepaalde omstandigheden toe om over te gaan tot het doorzoeken van voertuigen en andere vervoermiddelen (trein, boot, ...).
De fouillering mag plaatsvinden wanneer de politiemensen op grond van gedragingen of op basis van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of gebruikt zou kunnen worden:
- om een misdrijf te plegen of
- om opgespoorde personen een schuilplaats te geven of te helpen ontsnappen of
- om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren

Politiemensen kunnen ook overgaan tot het fouilleren van een voertuig wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet. De bevoegdheid om voertuigen of vervoermiddelen te doorzoeken impliceert tevens de toelating om bepaalde speciale technieken, dwangmiddelen of geweld te gebruiken. Het inzetten van bijvoorbeeld drugshonden om te zoeken naar drugs is wettelijk voorzien en kan dus niet geweigerd worden.

Indien bij het inzetten van de hond of enig ander middel schade zou veroorzaakt worden aan het voertuig, kan steeds een aanvraag ingediend worden om de schade te laten vergoeden. Deze verzoeken tot schadeloosstelling worden voorgelegd aan de verzekering. Indien de politie aansprakelijk gesteld wordt voor de veroorzaakte schade, kan deze schade vervolgens vergoed worden.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Als je die hond niet aanraakt (en er is toch ook geen reden om dat te doen?) zal je daar geen gevolgen van ondervinden. Hij snuffelt alleen even de auto langs, verder niet. Jij gaat in die tijd even buiten staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze tekst is klaar en duidelijk. Bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (3)

Ja, je hebt de verplichting meedewerking te verlenen aan het onderzoek dat door een ambtenaar wordt uitgevoerd. Mocht je enorm bang zijn voor honden dan mag je vast op gepaste afstand van je wagen wachten. Maar verder kun je het eigenlijk niet weigeren. Dat is ook niet de bedoeling van het onderzoek, want dan zou ellke drugskoerier dat weigeren en heeft het geen zin om een hond in te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat mag niet zomaar in Nederland.

De politie moet een redelijk vermoeden hebben, dan mogen ze je auto doorzoeken.

Slaat de hond aan, dan is dit een redelijk vermoeden, zo niet en ze hebben geen andere reden, mag dit niet. Tenzij het gebied is aangewezen als risico gebied, dan weer wel.

Als je niet meewerkt, wordt de douane erbij gehaald, de douane mag altijd en overal je auto doorzoeken.

Kort antwoord, je hoeft niet direct mee te werken als ze geen duidelijk vermoeden hebben. Maar je kan dat beter wel meewerken. Je maakt het jezelf alleen maar lastig, en de Duane gaat er zowiezo bijgehaald worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
'De samenleving vindt dat je op de ene plek meer privacy moet kunnen genieten dan op de andere. Wie in de auto stapt, begeeft zich in het publieke domein. Je bent zichtbaar en weet dat je gecontroleerd kunt worden op grond van de Wegenverkeerswet. Een agent mag dus bijvoorbeeld in je achterbak kijken of je een gevarendriehoek bij je hebt.' Je auto grondig doorzoeken en spullen die erin liggen openmaken, mag alleen als er sprake is van een verdenking. Een agent kan daarom niet zomaar een tas op de achterbank doorzoeken. Behalve als de tas naar wiet ruikt, omdat dan de verdenking bestaat dat de Opiumwet is overtreden. Hij mag de tas ook doorzoeken op grond van de Wet Wapens en Munitie, als hij vermoedt dat er een wapen inzit. De douane kan een tas in een auto wel zonder verdenking controleren, en niet alleen aan de grens.

De bevoegdheid om voertuigen of vervoermiddelen te doorzoeken impliceert tevens de toelating om bepaalde speciale technieken te gebruiken. Het inzetten van bijvoorbeeld drugshonden om te zoeken naar drugs is wettelijk voorzien en kan dus niet geweigerd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie