is rijden met octaan 98 kwalijk voor je motor?

Volgens mij rij ik met mijn Renault Scenic turbo 1.4 één kilometer meer dan met octaan 95

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Het is zeker niet schadelijk,maar het heeft geen zin.
Een hoger octaangehalte zoals bij Euro 98 voorkomt pingelen van de motor. Pingelen is een onregelmatige verbranding waarbij twee vlamfronten ontstaan door detonatie. In het algemeen ontstaat pingelen vooral bij motoren met een hoge compressieverhouding (sportieve motoren). Het heeft geen zin om 98 in een motor te stoppen die geschikt is voor 95. Het gaat om de ‘hardware’ en niet om de belasting.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima uitleg. Kleine kanttekening, het is geen octaangehalte maar octaangetal. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid van de benzine. Octaan is geen stof op zich.