Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is dat gepiep tijdens het autorijden?

als ik aan het autorijden ben, piept hij zo af en toe, het gekke is dat het voor mijn gevoel maar aan 1 kant is, de rechterkant, en het lijkt ook van het wiel te komen, als ik dan ff op me rem trap, stopt het piepen voor eventjes... wat kan dat zijn, het is een 2e hands auto, en wil er mee naar zwitserland...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
26.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat je rem niet helemaal goed loslaat en iets aanloopt bij het rijden.

Bij de garage kunnen ze je vrij snel uitsluitsel geven omdat zij oko de auto kunnen zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat "irritante gepiep" is meestal de distributieriem. Wanneer deze oud en versleten is kan ie dat geluid gaan maken. Vooral bij bepaalde toerentallen, vandaar dat je het niet altijd hoort. Er is geen acute ramp op komst, maar het is wel zaak om de riem snel te (laten) vervangen. De riem drijft zaken als de dynamo en de (koel)water pomp en stuurbekrachtiging aan en wordt aangedreven door de krukas.

...maar de piep die jij beschrijft Johan, is zeer waarschijnlijk een aanlopende schijfrem. Trap je op de rem, dan houdt het logischerwijze op, omdat ie dan echt goed tegen de schijf wordt gedrukt. Er is een kans dat het goed afloopt als je daarmee naar Zwitserland rijdt, maar ik zou je zeker aanraden eerst langs te gaan bij een servicemonteur, want oververhitting is het risico. En dat wil je niet bij Karlsruhe hebben, toch?! Het zal geen grote ingreep zijn om het te fixen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke top dank je wel
ik ga morgen direct naar de garage
Bordensteker
10 jaar geleden
Probeer eventueel te regelen dat je even met de chef-monteur kunt rijden zodat hij wel heel goed weet over welk geluid het gaat (tenzij het onmiskenbaar is).
Een aanlopende rem (die misschien niet altijd blijft piepen) zal heet worden en dat kan erg gevaarlijk zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding