Doorrijden met propje in autoband?

Mijn achterband van de auto is ongeveer een maand geleden gerepareerd, doordat er een propje in geschoten is. Hoe lang kan ik hiermee door blijven rijden? Zelf zou ik graag tot juni wachten met vervangen, omdat dan de auto gekeurd moet worden. Is dit een te lange tijd om te wachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een van buitenaf ingeschoten prop wordt door sommigen als veilig beschouwd, door anderen niet. Onder normale rijomtandigheden zal di er niet zomaar uitvliegen. Als hij van binnenuit met een plug en lijm is gemaakt dan blijft hij wel zitten. Als je regelmatig langdurig hard rijdt, zou ik het niet aandurven. Kortom, als ik moest kiezen ging ik voor en nieuwe band. Een prop van buitenaf is toch eigenlijk een noodrepratie. Maar de meningen verschillen.

Reparatie van banden kan op twee manieren. Van buiten met een prop (Nood-reparatie) en alleen als het lek niet te groot is, en er eigenlijk nog geen lekkage is, en er dus niet is gereden op een zachte band. of van binnenuit met een plug/pleister combinatie. Blijvend en veilig. Hoe gaat de reparatie van binnenuit? De lekkage wordt opgezocht, en gemarkeerd. De band wordt van de velg gehaald. De band kan nu van binnen gecontroleerd worden op beschadigingen en of zogenaamde "olifantenhuid" (hier is de band dubbel geknikt)door het rijden op een zachte band. De oorzaak van de lekkage wordt uit de band verwijderd Het gaatje wordt zuiver rond gemaakt met een frees De binnenkant van de band wordt iets ruw gemaakt rondom het gat Er wordt een "lijm" op de lekkage gesmeerd ter grote van de pleister, dit moet enkele minuten drogen De plug-pleister combinatie wordt van binnenuit door het gat gestoken, en daarna vanaf buiten aangetrokken, zodat de pleister op de lijm komt. De pleister wordt goed aangerold en het uitstekende deel van de plug wordt afgeknipt. De reparatie is hiermee klaar, de band kan direct gemonteerd worden. De band wordt opgepompt tot de juiste spanning, gebalanceerd en terug onder de auto geplaatst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100