Is het nodig om lid te zijn v.d. ANWB als je all-risk verzekerd bent?

Voor pech onderweg bijvoorbeeld? ANWB of 1 van zijn concurrenten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3K

Het beste antwoord

Ja, dit is weldegelijk nuttig.
Een Volledig Casco verzekering dekt alleen de schade aan de auto. Hierin zijn motorische zaken uitgezonderd.
De ANWB richt zich eigenlijk alleen op motorische zaken. Kan jouw auto om technische redenen niet meer verder rijden (klapband, kapotte startmotor en dergelijke) dan helpt de ANWB, en niet de verzekeringsmaatschappij. Onderhoudskosten vallen ook altijd onder eigen rekening, en niet onder die van de verzekeringsmaatschappij.

Maar vaak kun je (tegen een goedkoper tarief) pechhulp via de verzekeringsmaatschappij afsluiten. Daarbij is het kenteken van de auto verzekerd en niet de persoon zoals bij de ANWB. Nadeel: als je in een andere auto rijdt sta je machteloos, en bij de ANWB ben je als persoon lid en mag je 2 kentekens per jaar opgeven.
Voordeel: als er iemand anders in jouw auto rijdt (bijvoorbeeld kinderen of partner) dan kunnen zij ook aanspraak maken op de pechhulp.
iedere maatschappij heeft andere voorwaarden maar dit zijn de meest gangbare.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ANWB biedt met pechhulp een totaal andere dienstdan een allrisk autoverzekering. De verzekering helpt je bij schade. De Wegenwacht helpt je bij pech.
Je bepaalt altijd zelf of het nodig is om lid te worden, maar als je hulp wilt als je auto defect raakt, dan doe je er goed aan te kiezen voor een pechhulp abonnement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
+ Als je een nieuwe auto koopt, zit daar vaak al gratis pechhulp bij.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat klopt maar daar kan je vaak heel lang op wachten tot die komt en dan wordt je naar een garage afgesleept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze helpen bij de financieele afwikkeling van de schade, niet als je een aanrijding hebt op de snelweg (even ter verduidelijking want zo kan het wel gelezen worden).
Het zijn 2 verschillende dingen. Ik heb bijvoorbeeld met mijn lidmaatschap van de ANWB recht op hulp ( ook als ik in een auto van een ander rij) Het is namelijk op naam, niet op kenteken. Terwijl de verzekering op naam EN op het voertuig is. ( handig bij bijv 2 auto's of als je in iemands auto met pech komt te staan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb je niet met je lidmaatschap van de ANWB, maar met hun aanvullend pakket voor leden: de wegenwacht.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Juist jvm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha. Dus ik heb eigenlijk dus iets waar ik niets van af weet? Betaal ik er ook extra voor zeker? Enig idee hoeveel?
Veel dealers bieden bij aankoop van een nieuwe of tweedehands auto automatisch al een 'pechonderweg' dienst aan die het afsluiten van een extra verzekering overbodig maakt.
Zo biedt de landelijke keten "Bosch Car service" b.v. onder bepaalde voorwaarden al een gratis (met de ANWB vergelijkbare) service aan bij aankoop van een occasion boven een bepaald bedrag.
Dit geldt overigens voor meedere garageketens met een landelijke dekking.
Het hangt er dus een beetje van af waar je een auto koopt, je verzekering dekt de meeste "pechonderweg kosten" niet en/of zal niet ter plaatse komen om een reparatie te verrichten.