Kun je een bus die op diesel rijdt, met een lege accu starten met startkabels met een andere auto? of moet dat dan ook een diesel zijn?

en moet dan de andere auto de motor laten lopen of maakt dat niet uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
38.5K

Antwoorden (5)

Het maakt niet uit of dat een diesel of een niet diesel is.
Wel is het handig als de andere auto loopt, anders kun je er immers geen stroom van krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is perfect mogelijk. De batterij in elke auto is het zelfde. Wel zeker de motor laten lopen van de auto. Een bus starten kost meer energie dan de auto. Het zou je batterij kunnen leegtrekken waardoor jezelf problemen hebt. Best ook een aantal kilometer mee rijden voor je de motor van de auto stillegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De batterij (akku) van een dieselmotor is groter dan die van een benzinemotor.
Ja dat kan. Je moet eigenlijk dikke kabels (niet dik plastic, maar dik koper) hebben als je een diesel wilt starten. Dunne kabels kunnen te warm worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, hier de expert op het gebied van lege accu's (voorheen elke maandag)

Het maakt niet uit wat betreft diesel/benzine, maar volg wel het volgende stappenplan:

Sluit de startkabels aan.

Start de auto die gaan voeden.

Laat hem 10 minuten lopen zodat er genoeg stroom over kan lopen om het busje te starten, dus niet meteen gaan lopen starten!

Start het busje

Als de bus aan is moet die minimaal 20 minuten lopen wil je je accu een beetje geladen hebben, hou er rekening mee dat dit geld voor een goede accu, ik weet dus niet of deze accu in goede staat verkeerd!

Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 puntje: eerst de voedende auto starten en dan pas de kabels overzetten. Je zal niet de eerst zijn, waarvan de voedende auto ook niet meer wil starten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook ja, maar als je meteen de voedende auto start en niet 30 minuten wacht is er niets aan de hand! Maar oke, akkoord!
Een diesel kun je makkelijk aanduwen. 1 slag is voldoende om te starten. Dit omdat de onsteking gebeurt door compressie.

Maar een kleine benzine auto zal een zware diesel niet starten. De capaciteit van de hulpauto moet minimaal genoeg zijn voor de diesel.