kan de toekomstige koper van mijn wagen, zonder mij de wagen op haar naam laten schrijven?

Het gaat om een bekende van mij (geen fraudepleegster dus). We zijn te laat mijn oude wagen over te laten schrijven en daar ze niet bij mij in de buurt woont, wil ik haar alvast de papieren meegeven, zodat zij dat zonder mijn aanwezigheid kan doen. Moet ik hier persee bij zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Bedenk dat als u niet of niet tijdig gevrijwaard bent
van uw auto en en er niet op tijd aan de wettelijke
voorwaarden zijn voldaan mbt de auto, (apk, verzekering,
belasting)u alle daaruit voortvloeiende kosten moet betalen.
Ook in geval van schade die met het voertuig zijn gemaakt
of gebruikt is voor criminele activiteiten.
Gewoon ff samen op pad om de overschrijving te realiseren, boter bij de vis en iedereen tevreden.

We kunnen boekdelen vol schrijven van gebeurtenissen
waarvan de verkoper van een auto in de problemen is
gekomen doordat deze niet overgeschreven bleek te zijn.

U hoeft niet bij de overschrijving aanwezig te zijn.
Wel moeten de juiste documenten overhandigd worden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, de verkoper en de koper gaan gezamelijk naar het postkantoor.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus eigenlijk als ik je vraag precies beantwoord; "ja, je moet hierbij aanwezig zijn". Dit voor alle duidelijkheid.

Toegevoegd na 25 minuten:
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie/auto--of-motorbezitter/Het-kentekenbewijs.html?TRANSID=525567808&m4n_aid=11079

Volgens bovenst. link is het de tip om het samen te doen, het is niet verplicht blijkt daar. De koopster moet het kenteken op haar naam zetten. Als verkoper krijg ij dan het vrijwaringsbewijs. Zolang het kenteken niet op haar naam is overgeschreven, blijf jij de kentekenhouder.
Jij blijft dan verantwoordelijk voor het hebben van een WA-verzekering, een geldige APK-keuring en het betalen van wegenbelasting. Alle evtl. verkeersboetes worden dan ook naar jou gestuurd! Ik ben iemand die liever het zekere voor het onzekere neemt en zou meegaan. De controle hebben is beter dan vertrouwen, maar ik hou dan ook niet van risico`s. :)
13 jaar geleden
nee de koper moet met 2 van de drie delen naar het postkantoor(als dat nog bestaat), en kan dan de auto op zijn naam laten zetten.
de koper geeft dan het vrijwaringsbewijs aan de verkoper, en de verkoper geeft dan ook het derde deel van het kentekenbewijs aan de koper (plus de auto).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hoeft er niet bij te zijn. Als je een onderpand houdt, kan de nieuwe eigenaar met het overschrijvingsbewijs naar het postkantoor, om de auto op naam te zetten.
Normaal gesproken houd jij dan haar paspoort od I.D als onderpand, en als zij terug is geef je het onderpand terug in ruil voor het vrijwaringsbewijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze moet ook kentekenbewijs deel 1 meenemen.
jc54
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Ja, als de papieren meeneemt is er geen enkel probleem.
Geen probleem. Maar je moet wel heel zeker van je zaak zijn om zelf niet mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je moet er zelf bij zijn
ik heb dit meegemaakt met het overschrijven van een caravan
ik zou in de auto wachten en de koper zou even de overschrijving doen in het postkantoor
maar ik moest ook naar binnen anders kon hij niet op naam gezet worden van de koper

alleen als degene waar hij van is overleden is mag de partner of een gemachtigd familielid dit doen