voor wie is de boete als ik het antwoordformulier terug heb gestuurd?

ik heb 2 boetes ontvangen. een vriend had mijn auto een dagje geleend en zo asociaal hard gereden dat ik 2 boetes binnen heb gekregen. 1 van 35 te hard en die andere 45 te hard. er zat bij de boete een antwoordformulier. als ik die invul en terug stuur met zijn handtekening er onder betekend dit dan dat de boete op zijn naam komt en hij hem dus moet betalen?

of blijft de boete op mijn naam staan en heb ik dus een probleem als ik die niet betaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Ja de boete wordt aan de bestuurder van de auto opgelegd.Dit geval je vriend als jij tenminste zijn naam en adres op geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult vanzelf post ontvangen met
hetzij een T rechts bovenin, plus bestuurdersverklaring,
of een uitnodiging tzt bij de rechtbank te komen.
Die T is een transactievoorstel.
Als je die betaalt beken je schuld.

Je vriend is hopelijk vriendelijk genoeg om jou te vrijwaren middels de bestuurdersverklaring zodat de strafvervolging op hem plaats vindt.
Zo niet, en het OM kan geen bestuurder vervolgen, dan zal jij als kentekenhouder vervolgd worden.

Er is wel de Wet Mulder [ Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften ]

Het is jouw auto. Jij bent verantwoordelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met de Wet Mulder en een bestuurdersverklaring zou je onder het betalen van die boete kunnen uitkomen.
Je moet dus even kijken of dat formulier wat jij noemt,
hier van toepassing is.

Maar ik hoop dat jouw vriend uit zichzelf betaalt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_administratiefrechtelijke_handhaving_verkeersvoorschriften
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Volgens mij gaat de wet mulder hier niet op, omdat vriendlief meer dan 30km te hard heeft gereden, dat is geen overtreding meer.
Ik weet het niet helemaal zeker.
Maar op diverse sites kom ik het volgende tegen:

Als je meer dan 30km te hard rijd krijg je een aantekening in je strafblad. Nu lijkt het me niet zo maar kunnen dat je een strafblad krijgt. Dus er zal ongetwijfeld tegen te protesteren zijn.

Wat ik zou doen is: Bellen met het CJIB en je situatie uitleggen. Dan kunnen zij je wel vertellen wat je precies moet doen.

Het zou zonde zijn als je toch nog een strafblad krijgt voor iets wat jij niet gedaan hebt, dun kun je het maar beter zeker weten.

Tel nr voor:
verkeersboete (058) 23 42 130
Boetevonnis (door de rechter opgelegde boete) (058) 23 42 120
Strafbeschikking (058) 25 33 300
Transactievoorstel (058) 23 42 110

Moet je zelf even kijken welk nummer je moet hebben.
Suc6
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet alleen een aantekening krijgen als bewezen is dat DIE persoon heeft gereden? Dus alleen na staandehouding en nooit door middel van een foto ofzo.