Is een 7 persoons auto veilig?

Wij hebben onlangs een renault grand scenic gekocht met 7 zitplaatsen dus drie rijen stoelen.Maar de 2 achterste stoelen staan tegen de achterklep aan met de rugleuning dus als er iemand achterop rijdt hebben de mensen die daar zitten alleen de achterklep en rugleuning van de stoel ter bescherming er zitten verder geen airbags bij de laatste rij stoelen.Is het dan wel verantwoord om daar {vaak kinderen ivm de ruimte} te laten zitten?

Toegevoegd na 6 minuten:
trouwens iedereen nog de beste wensen voor 2010

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (3)

ik denk dat als het niet veilig was geweest, de auto niet op de markt was gekomen.
als je het zo bekijkt is het op de 1e achterbank ook onveilig want daar heb je ook alleen maar de achterklep en een rugleuning, dan helpen airbags die voor je zitten echt niet meer. en in de meeste auto's zitten er geen airbags in de rugleuning die naar achter open vouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Moet wel flink mis gaan, wil dat de reden zijn dat 't risico achterin veel groter is dan bijv. in 't midden. Want bij een middelmatige botsing achterop worden ze hard in de stoel gedrukt, wat op zich niet zoveel kwaad kan. Tenzij 't snelheidsverschil echt groot was; dan kan de boel flink vervormen natuurlijk. Wel kan je whiplash krijgen of een vervolg-botsing maken n.a.v. de klap achterin. Maar daarbij is 't waarschijnlijk geen extra nadeel om achterin te zitten, tenzij er voorin active whiplash protection (de hoofdsteun schiet dan naar je hoofd toe, vóórdat je hoofd naar achteren kan schieten) aanwezig is en achterin niet.
http://www.euroncap.com/results/renault/grand_scenic/367.aspx

Doe de achterste stoelen in de voorste stand, zodat er iets meer ruimte is tussen de achterklep en de stoelen. Bij sommige (oudere) auto's is 't mogelijk de geleidingsrails om te draaien of te verplaatsen, zodat de stoel iets verder naar voren kan. Ik betwijfel echter of dat mogelijk is, bij deze auto.

Ga na of 't mogelijk is iets achterop te monteren, wat de kreukelzone vergroot. Trekhaak? Reservewiel? Bull-bar achter? Zoek uit of dat echt veiliger is - hoeft misschien niet persé zo te zijn.

Om niet geplet te worden tussen twee (zware) voertuigen: zorg ervoor dat je _zelf_ altijd veel afstand houdt. Dan hoef je minder vaak zelf hard te remmen, en heb je dus minder kans op auto's achterin. Rem je toch vrij hard, waarschuw dan achteropkomend verkeer met de waarschuwingslichten of evt. (als de situatie 't toestaat) door meerdere keren de remlichten te laten uit- en aangaan. Als je zelf veel afstand houdt, rijdt dat ontspannender. Ook dat is veiliger.

En ga niet te snel na 't inhalen van een vrachtwagen/zware auto weer voor die auto op die baan. Houdt er rekening mee dat zware voertuigen een langere remweg hebben, mocht er iets gebeuren.

Doe _altijd_ de lampen aan! De auto's die achterop komen, zien je dan makkelijker (en tegenliggers uiteraard ook) (ook overdag). Over een paar jaar zal 't trouwens waarschijnlijk ook wel verplicht worden.
Controleer, als 't donker wordt, of de lampen aan de achterkant 't nog wel doen.

In 't verkeer valt helaas sowieso niet alles uit te sluiten - 't veiligste is om helemaal niet te rijden... Nederland is één van de veiligste landen ter wereld qua ongelukken per aantal inwoners.

Happy newyear...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi werk, allereerst jij ook de beste wensen. Wij hebben dit probleem ook gehad toen wij ooit eens een Mitsubishi Spacewagon hadden toen onze kinderen nog klein waren.

Hierdoor werd ik vaak gevraagd om met schooluitjes etc. mee te rijden met de kids. Ik heb dit echter ook altijd geweigerd om dezelfde reden die jij nu geeft, namelijk dat de achterste rij geen enkele veiligheid biedt wanneer er iemand achterop je auto knalt.

Dus nee, ik vindt dit niet veilig. Al is het wel reuzehandig om als pak/bufferruimte te gebruiken wanneer je op vakantie gaat ;-)

Maar dan zul je er alsnog een veiligheidsnet oid tussendoor moeten spannen.