Is een kompas in een auto net zo betrouwbaar als buiten die auto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (2)

Ja, tenzij je er iets van een magneet in de buurt heb.
En hier zou binnen de auto meer kans op kunnen bestaan.
10 jaar geleden
Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM in de auto nog wel mogelijk. De kooi is wel doordringbaar voor statische magnetische velden zoals het aardmagnetisch veld. De kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem.

Dus: een kompas wordt 'afgeleid' of 'verstoord' door metalen en in auto is dat ijzer, dus als je auto groot genoeg is en je de kompas precies in het midden zou houden (maar ver van het motorblok) zal het geen verschil maken