Moet elke auto ingereden worden waarbij je een bepaald aantal toeren niet mag overtreden?

En als je dat niet doet? Hoe groot zal de schade dan zijn?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel bij een gloednieuwe auto, net uit de fabriek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die Cindy1985;

Als er bij een nieuwe auto tegenwoordig een maximum inrijtoerental wordt opgegeven wil dat zeggen dat je dat toerental in het begin niet langdurig mag aanhouden. Maar als de motor goed op temperatuur is (en dan hebben we het niet over koelvloeistof-, maar olietemperatuur, kan al gauw 10 kilometer duren) mag je best af en toe naar dat toerental optrekken. Sowieso is het om in het begin met wisselende toerentallen en niet met volle belasting (zowel qua belading als gasgeven) te rijden. Kortstondig dat bewuste toerental aantippen zal echt niet tot grote problemen rijden als je de boel eerst maar goed warm draait. En na een lange en/of snelle rit de motor de kans geven de warmte weer kwijt te raken is bijna net zo belangrijk. Veel rijplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je regelmatig het toegestane toerental overschrijdt treedt er wat extra slijtage van vooral de zuiger + cilinder op. Dit lijdt tot een hoger olie- en benzineverbruik en je motor zal ook wat eerder versleten zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat-ie net uit de fabriek komt maakt verder niet uit, je hoeft ook niet heel voorzichtig te zijn want dan wordt-ie te lui, maar liever niet meer dan tweederde van zijn max. de eerste tijd. Na 500km langzaam aan wat meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx! +1
Nieuwe auto's hoeven allang niet meer ingereden te worden.
Die zitten gewoon goed in elkaar met de juiste toleranties en zo.
De meeste fabrikanten hebben aan het eind van van de montagelijn wel een testbank staan waar de auto een testperiode doorloopt.
Nadat een motor gereviseerd is, wordt er meestal wel een inloopperiode geadviseerd, omdat er oude delen op nieuwe delen moeten inlopen en pakkingen zich nog moeten gaan zetten.
Maar bij normaal rijden op de openbare weg zal men als men zich aan de verkeersregels regels houdt in Nederland nooit de maximaal toegestane snelheden bereiken.
Wat wel goed is is altijd je toerenteller in de gaten houden, maar dat is lastig als je die niet hebt.
De eerste 1000 km even geen caravan trekken of te zwaar belasten is het enige advies wat ik je kan geven en de auto gebruiken waar hij voor gemaakt is.