Waarom koop je beter en benzine wagen in plaats van een diesel wanneer je bitter weinig kilometers op jaarbasis doet ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ik las laatst dat LPG vanaf 12.500 km per jaar goedkoper is dan diesel.

LPG tegenwoordig is veilig, schoon en als je niet van het dieselgevoel van een diesel houdt is dat ook een optie.

Ook omdat LPG tegenwoordig in kleine auto's kan worden ingebouwd, met behoud van garantie etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weet niet hoe de verhoudingen momenteel liggen.
Enige wat ik weet is dat diesel goedkoper is dan benzine, maar de belasting, welke je voor je auto moet betalen meer is dan een benzineauto.
Hoeveel kilometers je moet maken om hier voordeel uit te halen, geen idee….
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een dieselauto veel duurder is in de belasting. Het is dus handig om pas een diesel te kopen als je veel km per jaar rijdt (25.000 +) anders weegt de extra belasting die je betaald niet op tegen de iets duurdere benzineprijs.
Weinig km per jaar = weinig tanken. Dus dan ben je nog altijd goedkoper uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de wegenbelasting die 3 keer zo hoog is als de benzine is de aanschafprijs hoger. Onderhoud van een diesel is ook duurder.

Die moet je uiteraard meenemen in de berekeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, klopt. Aanschaf is al stukken duurder. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de motor is veel sterker, en gaat veel langer mee.
Dieselwagens zijn duurder in aanschaf en in houderschapsbelasting. Dus het voordeel van goedkopere brandstof komt er pas uit als je jaarlijks zo'n 25- tot 30000 KM rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt doordat de vaste kosten (aanschaf, belasting, verzekering) van een dieselauto naar verhouding hoger zijn.
Hoe de berekening verloopt is al eens bij een andere vraag aangegeven.