Omdat je anders verblind wordt door het daglicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat recht geen optie was... Overmacht maakt dat er een bocht in gemaakt moest worden... En het kan een kostenaspect zijn ook... Als een stuk van de tunnel duurder graven is en een ander stuk goedkoper is er ergens een optimum, met bocht, terwijl de weg met bocht altijd langer is dan de rechte weg...

Maar de meest voor de hand liggende reden is, omdat recht niet de beste of goedkoopste optie was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal omdat de wegen aan beide kanten niet in elkaars verlengde liggen. En om er nou een hoek in te maken, dat rijdt zo onhandig, daar gaan je banden zo van piepen...
AWM
14 jaar geleden
ik denk dat het met de stevigheid van de contructie te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit denk ik ook +1
Omdat het niet anders kan?

Overigens zitter er in de snelwegen in Nederland in de meeste tunnels geen bochten.

Velsertunnel, Wijkertunnel, Coentunnel, Zeeburgertunnel, Beneluxtunnel etcetc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote schuldigen zijn de Partij voor de Dieren en Groenlinks.

Mocht je tijdens het boren van een tunnel een schaamluis van een regenworm tegen komen, dan moet je er wel omheen natuurlijk.

Maar waarschijnlijk zoekt men tevoren uit hoe de bodem gesteldheid is.

Ik denk vaak, ja, waarom niet moeilijk doen als het makkelijk ook kan.

Het is natuurlijk ook wel leuk, als je als belangrijk medewerker, bedenker, etc. kunt zeggen tegen je kleinkinderen, die tunnel is erg belangrijk, het heeft me veel hoofdbrekens gekost, maar het is gelukt!

Ik zou willen dat opdrachtgevers deze zelfde vraag eens zouden stellen na voorstellen van bouwers.

Maar waarom zouden ze, het wordt toch betaald uit onze belasting centen!

Vraag het anders eens aan de gemeenten Den Haag of Amsterdam.
Daar weten ze alles over het boren van tunnels!

Een zinnig antwoord zul je niet krijgen vrees ik.

Als ik het zo bekijk is mijn antwoord ook niet erg zinvol,
of juist wel?
Ik kan dus maar beter stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een tunnel meestal ergens onderdoor gaat.....

Toegevoegd na 1 minuut:
In Nederland tenminste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tunnels met wel een bocht erin zijn o.a. de Drechttunnel, de IJtunnel, en de Piet Hein tunnel. En ook de tunnels in de A73 kronkelen, niet onder water, maar onder Limburg.
En laats viel me ook op in de Coentunnel dat er in de westbuis een flauwe knik zit. Maar dat zie je alleen als de tunnel helemaal leeg is. (Zou dat een probleempje met de uitlijning bij de aanleg zijn geweest?)
Iedereen die te hard door de westerschelde tunnel rijdt, krijgt daarvoor trouwens automatisch de rekening thuis door de trajectcontrole.
De Velsertunnel is geloof ik de laagste. Ik rijdt zelf regelmatig een stukje vrachtwagen, en wilde eens door de velsertunnel. Toen ik de hoogtecontrole passeerde hoorde ik een harde tik door mijn open raampje. Ik had dus die plastic driehoekjes geraakt die boven de weg hangen. Dan gaan de lichten op rood en de slagbomen dicht. Een stem uit een luidspreker vraagt of ik even wil wachten, en dan mag de rest weer doorrijden. Motoragent en rijkswaterstaatmannetje laten mij volgen naar de meetplaats. Waterstaatmannetje meet 4,06 meter hoogte en motoragent schrijft 350 Euro boete.
Zo gaat dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ook meetal de bergen ook een bocht hebben waar de tunnel er in is gegraven.
Kan niet anders.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken vaak dat dat zo is om 'tocht' in de tunnel tegen te gaan, maar dat klopt niet. In Nederland liggen zo'n 50 tunnels, Gemiddeld komt er een per jaar bij. Nieuwe tunnels vervangen vaak bruggen of sluiten aan op de bestaande infrastructuur. En daarom kan in vele gevallen geen gebruik worden gemaakt van rechte tunnels. Volgens Johan Bosch, praktijkhoogleraar Ondergronds Bouwen( Technische Universiteit Delft) maakt een bocht een tunnel ook veel duurder. 'Je bouwt dus alleen bochten als je niet anders kunt. Bovendien moet je oppassen dat je de bocht niet te scherp maakt. Want anders heeft het autoverkeer te weinig zicht op de weg voor zich'.
Bronnen: