Waarom miet je de dustributietiem bij de ene auto om de 5 jaar en bij de andere auto om de 10 jaar vervangen?

Waarom zit er verschil in de periode dat een distrubutie riem meegaat?
Bij renault zeggen ze om de 5 jaar, maar volvo raad aan om de 10 jaar!
Zit er zo,n verschil in de kwaliteit, of heeft volvo meer vertouwen in de riem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat heeft niet ot nauwelijks te maken met de 'kwaliteit' van de riemen die de gerenommeerde automerken gebruiken. Er zijn slechts een paar merken die vrijwel alle autofabrikanten gebruiken (SKF, Continental, Gates, . .) en deze zorgen er wel voor dat hun riemen ruimschoots aan de eisen voldoen.
Dat bij de ene motor de riem veel sneller vervangen moet worden dan bij de andere heeft alles te maken met de radius van, en het aantal 'bochten' dat de riem per omwenteling moet maken, het toerental bij kruissnelheid en de krachten die nodig zijn om de kleppen te bedienen.
Scherpe bochten om riemspanners en appendages, hoge bedrijfstoerentallen, meerdere nokkenassen, 4 i.p.v. b.v. 6 cylinders en 4 i.p.v. 2 kleppen per cylinder verkorten de levensduur van de riem

Toegevoegd na 4 minuten:
De vervanginsinterval van een ditributieriem is overigens gebaseerd op het aantal kilometers en niet jaren.
Slechts bij een beperkt aantal kilometers dient een riem preventief op basis van het aantal jaren vervangen te worden en dit interval wordt aangegeven door de fabrikant van de riem. Vanwege evt. garantiebepalingen op de autio willen autofabrikanten daar nog wel eens van af wijken

Toegevoegd na 9 minuten:
Een ketting gaat o.h.a. een 'autoleven' lang mee, maar bij sommige auto's is dat dusdanig veel dat bv bij Mercedes personenauto's een distributieketting iedere 300.000 km vervangen wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De riem verschilt per auto, die van renault is een rubberen drivebelt, en die van volvo is een stalen ketting, en 10 jaar lijkt mij een beetje overdreven want het ligt aan het afgelegde aantal kilometers die de vervanging van de distributie riem/ketting bepaalt, en niet de ouderdom van de auto....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat verschillende automerken gebruik maken van een ketting ipv een riem. Een distributieketting gaat, onder normale omstandigheden, een autoleven mee. Een distributieriem zal afhankelijk van kilometers en/of tijd vervangen moeten worden. De fabrikant van de auto heeft uitgezocht hoe lang de door hem gebruikte riem meegaat en zal hier de vervangstermijn op afstemmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je komt er toch nooit helemaal achter waarom een fabrikant iets voorschrijft. Het kan bv zo maar maken hebben met kwaliteit/prijsniveau van de onderdelen die worden ingekocht. Het is in elk geval belangrijk de vervangingstermijn te respecteren. Breekt de riem dan ontstaat er vaak ernstige en dure motorschade.