'Auto verkocht, en nu blijkt cilinder gescheurd te zijn. Koper vraagt nu 4500 euro terug voor reparatie. Wat zijn mijn rechten en plichten?'

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je geen garantie hebt gegeven, hoef je geen reparatiekosten te vergoeden.
In het voorbeeldcontract staat vermeld dat de auto Zonder garantie en in de staat waarin hij is verkocht wordt. https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/kbc/pdf/loa_ib_modelcontract_verkoop_2de_handswagen_nl.pdf
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt eraan of de verkoper wist, of had kunnen weten, dat dit gebrek bestond. Als de verkoper dit wist, of had kunnen weten, betreft het een verzwegen gebrek. Iets verkopen met een verzwegen gebrek is oplichting (juridisch zou het anders kunnen heten, maar dit is waar het in normaal spraakgebruik op neerkomt). Als de verkoper het niet wist en niet had kunnen weten, is het geen verzwegen gebrek, maar een verborgen gebrek. De verkoper treft in dat geval geen blaam: het gebrek was immers verborgen, dus hij kon er niets aan doen. Het is in dat geval de koper die zijn inspectieplicht heeft verzaakt. Als je echter garantie hebt gegeven, moet je natuurlijk wel de kosten vergoeden.
Antoni
9 jaar geleden
Waarom staat deze vraag tussen aanhalingstekens? Is daar een reden voor? Welke?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan ook best dat de scheur in de cilinder door de nieuwe eigenaar is veroorzaakt, het lijkt me dat je zoiets toch wel gemerkt zou hebben toen de auto nog van jou was?
Vaak wordt er met de nieuwe auto onnodig lomp gereden (eens kijken wat hij kan) én wordt door de verkoper regulier onderhoud maar niet meer gedaan, dus beter meteen olie verversen en alles nalopen

Antwoorden (1)

Ik ga ervanuit dat je een particulier bent die zijn auto heeft verkocht aan een andere particulier.

Je moet de koper bij de verkoop informeren over bestaande (ook: verborgen) gebreken waarvan je op de hoogte bent. Als je dat niet doet en het gebrek later aan het licht komt en de koper kan bewijzen dat je op het verkoopmoment op de hoogte bent geweest van dat gebrek: alleen dan kan hij je aansprakelijk stellen.

In alle andere gevallen is het voor de koper een geval van pech en kun je niet aansprakelijk worden gesteld. (Behalve natuurlijk wanneer je de koper de een of andere vorm van garantie hebt gegeven). Dat is nu eenmaal het risico van kopen bij een particulier.

"
Tips koop particulier

Vaak is het voordeliger een auto, caravan, etc. van een particulier te kopen. De kosten liggen lager dan bij een professionele verkoper. Hiertegenover heeft een particuliere koop een groot nadeel. De particuliere verkoper is bij gebreken, die na de aankoop aan het licht komen, niet snel aansprakelijk. Voorkom problemen en lees onderstaande tips.

Een koper heeft een onderzoeksplicht. Onderzoek daarom het voertuig dat je wilt kopen. (...)

Een koop is gesloten zodra beide partijen het eens zijn over de koop. Er is sprake van een wilsovereenstemming. Er zijn twee manieren om een koopovereenkomst te sluiten: mondeling of schriftelijk. Voor de gevolgen maakt het niets uit. De koper moet het voertuig afnemen en de aankoopsom betalen. De verkoper moet de auto leveren. Bij de koop geldt geen bedenktijd.

(...)

Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvoor hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kan je hem daarop aanspreken. Maar alleen met bewijs dat de verkoper informatie achterhield, kan je hem succesvol aansprakelijk stellen of de koop ontbinden."
Computoon