Is het gebruikelijk om naast benz.vergoeding ook een stuk onderhoud en afschrijving te vragen?

ik reed laatst met iemand 'goede kennis' mee die in sneek woont, de reis ging naar den haag toe. dus ik werd opgehaald uit schagen. bij het eind van de rit moest ik de benz kosten betalen , ook de gehele rit uit sneek vandaan. terwijl ik in schagen woon. met andere woorden. ik betaal dan ook voor een reis die ik zelf niet heb gemaakt. verder moest ik nog een bijdrage betalen aan afschrijving en slijtage aan de auto. is deze manier van handelen gebruikelijk en netjes ??

12 maanden geleden
in: Auto's
1.2K
tinus1969
12 maanden geleden
Hoe is die afschrijving etc berekend? 19 cent/kilometer?
ronron1212
12 maanden geleden
19 cent per kilometer is de vrijgestelde vergoeding voor reiskosten die een werkgever van de belastingdienst mag betalen dat is weer iets anders @tinus1969
tinus1969
12 maanden geleden
Maar die 19 cent wordt ook daarbuiten wel gebruikt. Dat kan hier ook aan de hand zijn.
ronron1212
12 maanden geleden
Als je werkelijke kosten berekend kom je dik te kort aan 19 cent de km @tinus1969
paulus811
12 maanden geleden
Ik vind het persoonlijk niet 'netjes' om het deel dat je niet meereedt toch te moeten betalen. Het traject Sneek <> Den Haag loopt vrijwel langs Schagen. Komt op mij over dat iemand er een slaatje uit heeft willen slaan. Beter had je vooraf gevraagd wat de kosten zijn, maar kan me goed voorstellen dat je dit niet had verwacht.
soundstorm
12 maanden geleden
19ct per kilometer en uiteindelijk reed de kennis voor niks mee

Antwoorden (2)

Sneek - Den Haag is 181 km, 2 uur en 15 minuten (zonder vertraging). Ga je via Schagen, is het 20 min langer en 8 km meer.
Dus iemand moet er wel voor om rijden. Maar minimaal. Ik persoonlijk zou zeggen dat ik iemand gewoon op haal. De extra kosten zijn minimaal en ik zou het toch al rijden. Dus om ook iets met afschrijving te doen en slijtage vind ikzelf ver over de grens gaan.

Mocht iemand speciaal voor jou de auto hebben genomen zodat diegene je kan ophalen, is het wellicht een ander verhaal. En het hangt er vanaf wat er van tevoren is afgesproken. Meestal is dat niets.

Voor mij zou dit het einde zijn van een goede kennis. Ik zou de extra tijd en brandstof vergoeden en dan ieder de eigen weg gaan. Ik vind het niet gebruikelijk en zeker niet netjes, maar ik zit ook in de fortuinlijke positie dat ik me over dit soort dingen niet heel erg hoef op te winden over de paar extra euro als chauffeur. Wellicht licht het bij diegene anders.
12 maanden geleden
Wat gebruikelijk en netjes is, is dat je vooraf afspreekt wat de voorwaarden zijn. Jouw verhaal gaat daar niet op in.
Maar als het uitgangspunt is dat je de kosten van de auto samen betaalt, dan is het niet fout om afschrijving, verzekering, brandstof, onderhoud etc allemaal mee te rekenen en dan kom je op een bedrag per kilometer voor de reis. Dat kan je dan samen delen.
Als er van te voren niets is afgesproken maar je 'goede kennis' heeft aangeboden dat je mee mocht rijden, dan is het niet netjes om achteraf de rekening gepresenteerd te krijgen en te moeten betalen.
Het komt er dus op neer dat alles afhangt van wat je vooraf afspreekt.
12 maanden geleden
soundstorm
12 maanden geleden
is niks afgesproken indezer