Hoe bedien jij het koppelpedaal?

Als je in een geschakelde auto rijdt, en je moet de koppeling intrappen of laten opkomen - hoe doe jij dat? Houd je je hak op de grond en beweeg je alleen je voorvoet, of til je je hele voet op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is het makkelijkst om je hak op de grond te houden. Dan kan je de koppeling rustig laten opkomen. Intrappen doe ik wel door mijn voet op te tillen omdat dit in één keer moet en mijn voet niet altijd boven het pedaal rust.

Mijn hak is het scharnier waarmee mijn voet het pedaal bedient. Bij het rijden rust mijn linkervoet gewoon op de grond voor het pedaal maar zo gauw ik moet schakelen treedt het scharnier weer in werking. Nooit echt over nagedacht eigenlijk.

Ik denk dat vrijwel iedereen zijn hak op de grond houdt. Dat lijkt me de meest natuurlijke beweging. Ik doe dat in ieder geval wel.

Dat is afhankelijk van de auto waar ik in rijdt. In een busje til je de hele voet meestal op maar in een luxe auto scharniert de hak over de grond terwijl deze ook min of meer naar achteren glijdt.

Nooit bij nagedacht eigenlijk. Ik realiseer me nu dat er veel meer dingen zijn die we als 'automatische piloot' uitvoeren. Hoe gaat dat nu bij mij... Ik gebruik mijn linkerbeen, met de knie als scharnier. Op deze wijze heb ik de meeste voeling, contact met het mechaniek. Wel eens met de hak op de vloer geprobeerd , zonder veel succes. Met de inzet van mijn hele linker been schakel ik het soepelst en trek ik het makkelijkst op.

Mijn 2e rijinstructeur had daar altijd commentaar op. Ik heb bij mijn eerste rijinstructeur mezelf aangeleerd om mn hele voet op te tillen, en dat kreeg mijn 2e instructeur me niet meer afgeleerd. Volgens hem zou ik beheerster kunnen optrekken als ik zou "scharnieren op mn hak", maar, zoals al eerder gezegd hier, het is iets wat je automatisch doet, ik kreeg het iig niet meer afgeleerd. Maar ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb, van mn 'voetoptilafwijking'..

bij het optrekken houd ik m'n hak op de vloer en "scharnier" ik mijn voet en dat is dan tot hoogstens de 3de versnelling. Bij de 4de, 5de en 6de versnelling schakel ik zo snel mogelijk en dan raakt mijn voet de grond niet.

Niet! Ik rijd een automaat!

Ik lees dat de meeste de hak op de vloer laten staan. Ikzelf til meestal mijn hele voet op. Ik ga dat morgen is proberen om mijn hak te laten staan. :-)

Als ik de koppeling niet gebruik zet ik mijn voet naast de koppeling. Als ik het koppelpesaal bedien, gaat mijn hele voet op de koppeling, daarna weer helemaal terug. Als je je voet op het pedaal laat rusten kan het zijn dat je koppelingsplaat mee blijft draaien en daardoor sneller aan vervanging toe is. (volgens mijn rij-instructeur). Daardoor gaat mijn hele voet opzij!

Ik heb eens gekeken. Met mijn Scenic kan je niet je voet op de grond houden, de beweging van het pedaal is simpelweg teveel. Ik gebruik duidelijk mijn complete voet.

ik laat mijn voet op het pedaal zitten en til langzaam dus mijn voet omhoog, maar mijn hak laat ik staan..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100