Mag je voor een groen stoplicht toch stoppen?

Dus wettelijk gezien, ik wil hier geen pinokkioneusgroei- of zoonvanvadermaarnietbroerverhaal van maken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Het beste antwoord

Juridisch gezien heeft groen geen betekenis, alleen rood, nl. dat van "verplicht stopteken" dat wordt opgeheven als het groen wordt (oftewel: "niet rood" meer is).

En midden op de weg mag je zonder aanleiding niet stoppen, maar da's al door x anderen gezegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want het is als deelnemer aan verkeer je verantwoordelijkheid te zorgen dat het gehele verkeer zo goed mogelijk verloopt. Wanneer je stopt voor een groen licht kunnen degenen achter je niet doorrijden en is er dus slechte doorstroming. Daarnaast kan het mensen verwarren, wat weer lijdt tot meer ongelukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, groen is doorgaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Bij een groen verkeerslicht ben je verplicht door te rijden. Als je dat niet doet, krijg je een boete.

Uitzonderingen zijn natuurlijk dat het (levens)gevaarlijk is om door te rijden. Zo heeft recent een man zijn boete ongedaan gekregen, omdat hij de rechter ervan kon overtuigen dat hij was blijven staan om een kat de gelegenheid te geven veilig van de weg af te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Met zulk afwijkend gedrag breng je per definitie de verkeersveiligheid in gevaar. Hieronder een linkje naar de WVW.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Als het door pech of overmacht gebeurt, is het wel toegestaan, maar je mag het verkeer niet opzettelijk hinderen.