Hoe lang gaat een zwetende schokdemper nog mee?

Wij gaan een nieuwe auto kopen bij een garage. Tijdens een proefrit door een vriend op de brug laten zetten bij een andere garage. Er zat olie bij de schokbreker en na een zwieper aan beide achter wielen draaide de ene wel door. Aan de kant met olie stond deze al weer snel stil.
Nu zegt die vriend dat ze stuk zijn, maar de garage waar we de auto kopen zegt dat het wat zweet is en dat ze nog makkelijk mee gaan.

Wat nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
6.6K

Het beste antwoord

Als bij de aanschaf een schokbreker al zweet kan je het beste nieuwe schokbrekers vragen. Eventueel kan je de auto nog door een onafhankelijke instantie laten keuren
(TUV-DEKRA-ANWB) voor een oordeel. ^lr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

twee dingen, een schokbreker heeft niets te maken met het draaien van een wiel, dat zijn de lagers. dat een wiel beter draait dan de andere kan ook gewoon een aanlopende rem zijn.
daarnaast, een lekke schokbreker kan binnen afzienbare tijd zijn werk niet meer doen (en dat resulteert in een belachelijke wegligging die levensgevaarlijk kan zijn!)
maar een zwetende is slechts een traag lekkende schokdemper.
bij mijn weten is een zwetende schokdemper trouwens geen afkeur bij de APK maar verminderde werking wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zwetende schokdemper kan vaak nog jaren meegaan. Eerder stoppen van een draaiend wiel heeft daar niets mee te maken!