Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je in een Amerikaanse auto met een geadviseerde benzine octaangehalte van 86 ook Euro 95/98 doen?

Bijvoorbeeld bij een nieuwe 2010 Dodge Avenger R/T wat zullen de effecten zijn en kan het zomaar? Van 86 nar 95/98 of zelfs 100?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
985

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je kunt altijd zonder problemen een brandstof tanken met een hoger octaangetal dan geadviseerd. Je kunt dus prima euro 95 of super 98 tanken, als 86 wordt geadviseerd.

Omgekeerd, een brandstof tanken met een lager octaan getal dan geadviseerd, is niet goed. Dit is omdat de verbranding in de cilinders dan ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen. Hierdoor kan er beschadiging aan de motor optreden.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het best is Euro 95, het zou alleen wel kunnen dat het een loodhoudende brandstof moet zijn. Of dat er gebruik moet worden gemaakt van een loodvervanger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zonder problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zou ik op voorhand absoluut niet doen. Bij mijn weten is benzine met octaangetal 86 hier niet verkrijgbaar.
Je zal echt je dealer moeten raadplegen wat te doen.
Want dat het zonder problemen kan, daar heb ik mijn twijfels over. Benzine met een hoger octaangetal heeft nl. ook een hogere klopvastheid. Door deze klopvastheid is de verbrandingstijd iets langer dan bij benzine met een lager octaangetal. Hierop moet je voorontsteking worden afgesteld. Het z.g. 'pingelen'zal je motor niet doen maar omdat je ontsteking t.o.v. euro 95/98 niet correspondeert zal de optimale verbranding nét na het bovenste dode punt van je zuiger plaatsvinden. Dus eigenlijk naverbranding. Hierdoor kan de temperatuur van je motor oplopen met alle gevolgen van dien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding