Waarom zijn sommige mooie auto's nooit in productie genomen?

Zoals de Ford GT90, Lamborghini Cala en Ford mustang Mach 3.
En vele anderen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Vaak omdat het hier studiemodellen betreft waarin men mogelijkheden verwerkt om te laten zien wat er mogelijk is. Vaak vindt je vinden trouwens weer terug in latere modellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort modellen worden denk ik gemaakt om te kijken hoe de consument hierop reageert. Producenten doen in principe marktonderzoek door te kijken of een bepaald model wel of niet in de smaak valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OMdat de fabrikant berekend heeft dat dit model commercieel niet aantrekkelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto is een commercieel product. Een mooie auto is iets anders dan een verkoopsucces en dat is waar het voor de fabrikanten wel om gaat. Fabrikanten die goedlopende volumemodellen hebben zoals BMW met de 1,3 en 5 serie kunnen het zich door de winst die daarop gemaakt wordt, permitteren om zogenaamde 'niche' auto's zoals de X6, Z4 etc. te ontwikkelen die slechts een beperkte groep kopers aanspreken.
paulus811
14 jaar geleden
Omdat de smaak van de massa telt voor een fabrikant.
Veel mooie autos worden niet goed verkocht, en lelijke zoals bijv. Opels wel.
Een auto als een Opel wordt gemaakt voor Jan met de Pet, doorsnee, geen ontwikkelde smaak en geen interesse of begrip voor vormgeving, Jan met de Petten zijn er nu eenmaal meer dan mensen met gevoel voor vormgeving.
Wat mij opvalt is dat veel echt mooie auto's die wel in productie gaan meestal van die merken zijn die kleinschalig produceren en dus zich richten op een bepaalde niche in de markt.
Een grote fabrikant kan zich geen designblunder veroorloven. Voor een klein is het de enige manier om zich te profileren.
Verder kan vorm functie weer ondergeschikt maken. Dat zie je bijv. bij Jaguar, waar de slanke lijn van de vorige XJ's zorgde voor te weinig hoofd en beenruimte.