heb een auto gekocht bij bovag garage, nu met 1 maand ligt de kering er uit, wie moet die kosten betalen??? aanschaf kosten waren 1300 euro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat is een kering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het om je oliekeerring tussen motor en de versnellingsbak of de keerring aan die poelie zijde van de motor?

Antwoorden (3)

Voor een dergelijk bedrag kan je natuurlijk niet al te veel verwachten. Hef ligt aan de afspraak met de handelaar. Als je garantie hebt gekregen hij. Alls je zonder garantie hebt gekocht jij. Je had e.a van te voren moeten laten onderzoeken. Je koopt dan in de staat zoals het object op moment van verkoop verkeert. Sterkte ermee..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de bovag site heb ik het volgende:
“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend.

Dus - het hangt af van of je getekend hebt voor het afzien van die bovag garantie of niet.

Wel met de kanttekening dat het sowieso een beetje snel is dat er iets kapot is gegaan na zo'n korte tijd. Ga gewoon eens langs, want de kans is zeer groot aanwezig dat jullie er hoe dan ook samen wel uit gaan komen. Je hebt als consument gewoon recht op een degelijk product en als er na een maand al iets mis is met de auto zonder dat daar een aantoonbare reden voor is (onjuist gebruik oid) dan lijkt me dat een beetje bedrijf hier wel iets mee zal doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij, zeer waarschijnlijk grotendeels, tenzij de dealer een goede eigen garantieregeling heeft, anders dan de fabrieks- of BOVAG-garantie. Uiteraard moet de handelaar een 'goed product' afleveren maar dit moet wel in relatie worden gezien met de gebruiksduur. "Verbruiksmaterialen" bij een auto (slijtage banden e.d.) vallen niet onder de garantie.

De fabrieksgarantie van de auto is uiteraard al lang voorbij en BOVAG-garantie wordt niet gegeven bij dit bedrag, omdat euro 1300.- zeker minder is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.

"In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Wat ik zou adviseren: ga naar de verkoper, leg hem de situatie voor, vraag of het mankement kosteloos gerepareerd kan worden. Waarschijnlijk niet. Vraag dan een realistische korting op de reparatie, rekening houdend met de (in bedrag gezien lage) aanschafprijs van de auto en de (vermoedelijk hoge) leeftijd van de auto.
Computoon