Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom rijden politiewagens soms met zwaailicht, maar zonder sirene?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
15K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op een lange, rechte, lege weg is een sirene nutteloos. Die veroorzaakt alleen maar geluidsoverlast voor de omwonenden. Voor het eventuele schaarse verkeer is het zwaailicht voldoende waarschuwing.

Zodra de politieauto een kruising nadert, is de sirene wel nodig. Zeker als er mogelijk verkeer is dat het zwaailicht nog niet kan zien - verkeer in een zijstraat bijvoorbeeld. Dat wordt met de sirene gewaarschuwd heel voorzichtig te zijn, en er rekening mee te houden dat elk moment uit een onverwachte richting een politieauto kan opduiken.

Op die momenten is de veiligheid belangrijker dan de geluidsoverlast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij gebruiken ze hun sirene alleen op drukke (kruis)punten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om de dader(s) op heterdaad te kunnen betrappen.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
omdat ze dan minder geluidsoverlast willen veroorzaken en de haast op dat moment niet zo heel erg groot is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die auto is wel niet volledig geïsoleerd ,dus geluidslast voor henzelf zal ook wel een rol spelen. Je zou van minder doof worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze de sirene zijn vergeten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het protocol is momenteel dat een sirene alleen op mag als de medeweggebruiker gewaarschuwd moet worden of zoiets.

Door rood kunnen rijden is zo'n dreiging waarbij de medeweggebruiker gewaarschuwd dient te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan me ook zo voorstellen dat ze wel het verkeer vlakbij willen waarschuwen, maar niet de overvallers drie straten verderop...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de 80er jaren was er in alkmaar een chauffeur van een auto (als ik het goed heb eentje van een bloedbank) die voor de lol zijn zwaailicht en sirene aanzette.
Op zich niet zo erg, maar mijnheer dacht dat dat hem alle recht op vrij baan zou geven.
Toen hij met zijn idiote rijgedrag op de friesebrug in die plaats een dodelijk ongeval veroorzaakte, zijn de protocollen voor het gebruik van de optische en geluidssignalen drastisch gewijzigd.
Tegenwoordig mogen bij voorrangsgerechtige voertuigen alleen nog die signalen worden gebruikt indien daartoe toestemming wordt gegeven door de meldkamer.
En inderdaad, de sirene wordt vaak uitgezet waar het niet wenselijk is, zoals bijvoorbeeld om inbrekers op heterdaad te kunnen betrappen of niet te veel overlast voor omwonenden te veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals inderdaad al is gezegd verwacht ik dat het is om geluidsoverlast te verminderen. Maar ze zullen alleen zonder sirene rijden op wegen zonder zijstraten ed.
Want een politie wagen/ ambulance/ brandweerwagen is pas een voorangsvoertuig als ze de zwaailichten en sirene aan hebben.
Zolang ze dat dus niet alle twee aan hebben staan hoef je er niet voor te stoppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding