hallo, ik ben al 2 keer gezakt voor mijn rij examen en dat op het vooruitkijken ik heb er alles al aan gedaan maar niks helpt iemand nog een manier ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat bedoelt hij met 'vooruitkijken'? Bedoelt hij 'ver weg kijken', of bedoelt hij 'voorspellend kijken'?

Het beste antwoord

Hele maffe tip maar doe samen met je instructeur het volgende spelletje: als je een rode auto ziet roep je rood, zie je een witte auto dan roep je wit. Alle andere auto's tellen niet. En dan maar wie het eerst roept. Zo leer je in de verte te kijken en ondertussen natuurlijk ook het verkeer in de gaten te houden want blijkbaar kijk je niet ver genoeg en vind je dat ook lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar je moet wel alleen kijken naar auto's die voor jou van belang zijn. Dat is nu juist de kunst van het vooruitkijken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk cryofiel maar dit is een spelletje om te LEREN vooruit te kijken, sneller te zijn dan de instructeur. Als je niet gewend bent voor je uit te kijken is het lastig omdat opeens te GAAN doen. Vandaar. Het is natuurlijk een stapje om verder te komen en om te weten; he ik kan het wel, ik kan vooruit kijken maar OOK naast me en vlak voor me en achter me. Het is meer een bewustwordingsproces wat je krijg door dat spelletje. Maar ja, daar zijn de minnen weer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus. Haalt in ieder geval de druk een beetje van de ketel.
Snap de minnen dan ook niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Minnen zijn niet van mij... Ik wilde slechts aangeven dat "vooruitkijken" iets anders is dan "ver weg kijken". Althans, zo heb ik het geleerd. Ik zie "vooruitkijken" als iets dat je in de TIJD doet, niet in de AFSTAND. Dus niet: wat gebeurt *daar*, verderop.
Maar: wat gebeurt er *straks* op de plek waar *ik* dan zal zijn? Voorbeeld: in de verte is een rotonde. Ver weg, aan de andere kant van de rotonde, rijdt een stadsbus op de rotonde af. Er zijn voorsorteerstroken, en de bus is juist bezig voor te sorteren om rechtsaf te slaan (vanuit jou gezien naar links). Die bus is ver weg, en voor jou totaal niet van belang. Van links komt een groep oudere fietsers op de rotonde af. Die fietsers hebben voorrang. Jij kunt *nu* al zien dat je straks zult moeten remmen. Je kunt dus *nu* al je gas loslaten en uitrollen, ook al ben je nog ver van de rotonde verwijderd. Vooruitkijken is dus niet ver weg kijken (naar de bus), maar "voorspellend kijken". Daarmee geef je je passagier (of examinator) direct veel meer vertrouwen. Als jij met volle snelheid op de rotonde afrijdt, vraagt die zich angstig af of jij die groep fietsers überhaupt wel hebt gezien. Als jij je gas loslaat, weet hij direct dat jij in de gaten hebt wat er gebeurt en wat er van belang is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel: dat heet anticiperen en dat leer je toch vooral als je zelf gaat rijden. Het is broodnodig maar dat kan iemand niet leren in bijv een 2 wk cursus (tenzij een natuurtalent).
Anticiperen wordt ook niet geexamineerd omdat je als rijexaminator nu eenmaal niet in het hoofd van je leerling kan zitten om te bekijken OF en zoja WAT die persoon ziet/doet met die bus/groep fietsers. Wel kun je met een spelletje leren (als je nu bang bent om ver vooruit te kijken) om het te doen, om het dichtbij kijken een beetje los te laten. Vooruitkijken is vooral ook DOOR de bocht kijken en zien wat er inderdaad over een paar seconden te verwachten is. Vooruitkijken is dus kijken op afstand én in de toekomst.

Andere antwoorden (4)

Auto stoel iets verder naar achteren zetten,aangeven bij je rijdocent en klinkt stom maar nog verder vooruit kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik dat doe kan ik niet meer bij de padalen toch ? of begrijp ik je nu verkeerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zitten mensen die niet goed genoeg vooruit kijken te dicht op het stuur, indien dat het geval is moet je de stoel bewust een stukje achteruit zetten natuurlijk moet je nog wel met je voeten bij de pendalen kunnen. Ik ben 1 keer gezakt doordat ik niet genoeg vooruit keek,toen kreeg ik deze tip van de rijlesinstructeur.Want door die stoel naar achteren te zetten let je niet zoveel op de voorkant van de auto en dan nog verder vooruit kijken dus tot hoever je kan kijken.Zodat je weet wat er achterin de straat gebeurd.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb geleerd dat je de stoel zo moet instellen dat je hele rug door de rugleuning wordt ondersteund, dat je met je billen/onderrug goed tegen de achterkant van de stoel moet zitten, dat je met je voeten de pedalen goed moet kunnen bedienen (ook dat laatste stukje), en dat je, als je met je schouders tegen de rugleuning zit en je armen strekt, met je polsen op de bovenkant van het stuur uit moet komen.
Doe alsof jij niet de bestuurder bent (maar let wel op het verkeer natuurlijk). Als je een straat indraait, bekijk dan van voor tot achter het asfalt, kijk naar de achterste geparkeerde auto's, kijk naar voetgangers en fietsers in de verte.
En verder gewoon een beetje ontspannen rondkijken naar wat je allemaal ziet buiten.
Bij mijn lessen zeiden ze het volgende tegen mij:
Wanneer je V&D binnenstapt om een cd te kopen, kijk je bij binnenkomst meteen over alle rekken heen of je het rek met cd's ziet staan. Als je die gevonden hebt dan loop je daar recht op af terwijl je dat rek blijft bekijken.
Dan kijk je niet steeds naar je linker-en rechterarm of je ergens tegenaanloopt. Dat gaat vanzelf goed, zonder een rek omver te lopen.
Zo is het in de auto ook. Zoek een punt in de verte waar je naartoe wil rijden, en rij daar op af. En verleg dat punt steeds weer in de verte.
11 jaar geleden
Ik ben geslaagd juist op het vooruitkijken.
Het advies dat ik heb opgevolgd, waardoor dit gelukt is, is:

Ontzettend OVERDREVEN kijken. Echt duidelijk maken dat je in een straat van rechts kijkt als je die nadert.
Echt overrrrrrduidelijk in je dode hoeken kijken.
Kijk, jij weet dat je kijkt, maar zij moeten er niet eens aan kunnen twijfelen, vandaar.

Heel erg veel succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel kijken, maar ZIE je ook iets? Het gaat erom of je ook werkelijk je omgeving "scant", of je dus op voorhand kunt voorspellen welke situatie(s) zich gaat of gaan ontwikkelen. Voorbeelden: zie je in de verte het verkeerslicht op rood gaan: rij je dan zonder snelheid te verminderen door tot vlak bij het verkeerslicht en begin je dan op het laatste moment te remmen of reageer je meteen door je snelheid aan te passen zodat je rustig aan komt rollen bij het verkeerslicht en eventueel zelfs alweer door kan rijden omdat het licht op groen gaat? Bij een voetgangersoversteekplaats, fietspad etc.: zie je in een vroegtijdig stadium voetgangers of fietsers naderen die jij voorrang moet verlenen en pas je daar je snelheid op aan of rij je door tot 'het laatste moment" om dan pas te remmen, waarbij er bij fietsers en voetgangers twijfel bestaat of je ze wel gezien hebt. Bij een obstakel op jouw weghelft: zie je bij voorbaat al dat je, vanwege de nadering van een tegenligger zult moeten wachten voor het obstakel, totdat de tegenligger gepasseerd is of "knal" je de auto er nog snel even langs, omdat je te laat reageert? Nadering voorrangsweg: neem je op tijd je snelheid terug zodat je rustig de tijd hebt om te kijken of je veilig en verantwoord de voorrangsweg op kunt rijden of moet je op het allerlaatste moment beslissen of het wel of niet kan en alsnog een "noodstop"maken.
Kijken bij autorijden is:
iedere 5 tot 8 seconden in je binnenspiegel.
bij iedere verandering van richting, wisseling van rijstrook etc: ook in je buitenspiegel(s).
bij afslaan, inhalen, invoegen, uitvoegen: extra over je schouder voor de "dode hoek".
na afslaan, invoegen, uitvoegen, inhalen: nacontrole in je binnenspiegel.
Je hoofd bewegen, niet alleen je ogen.
Je aanleren niet alleen vlak voor je op de weg te kijken, maar dit af te wisselen met ver voorruit en om je heen.
Het kijken is op het examen een heel belangrijk onderdeel waar door de examinatoren zeer nadrukkelijk op gelet wordt.
Waar het in het kort op neerkomt: je moet niet alleen kijken, je moet ook waarnemen: dat maakt het verschil of je op dat onderdeel slaagt of zakt.