Ik sta ingeschreven in Duitsland, nu wil ik me rijbewijs halen maar ik zie problemen met de theorie in het Duits.

De praktijk is zover ik weet makkelijk maar wie weet er wat over theorie in Duitsland. Kan je het ook in het Nederlands aanvragen of is er ook een mogelijkheid om de theorie in Nederland te doen?

Toegevoegd na 3 dagen:
kreeg van cbr deze tekst terug..
______________
U kunt nu u niet meer ingeschreven staat in Nederland wel gewoon een theorie examen in Nederland doen. Helaas weten wij niet of de Duitse autoriteiten een Nederlands theorie resultaat accepteerd voor een praktijk examen.

Graag verzoeken wij u dit in Duitsland na te vragen.
_____________

Wie weet waar ik heen moet bellen,.... naar adac? of.........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.4K

Het beste antwoord

Helaas pindakaas, nee, dat kan niet.
Er zijn wel mogelijkheden om de theorie voor je rijbewijs in een andere taal te halen, maar dan wel eentje uit het volgende rijtje :

* Englisch (Learning material for the theoretical driving exam in English for Germany)
* Französisch
* Griechisch
* Italienisch
* Polnisch (Materialy szkoleniowe do egzaminu teoretycznego po Polsku w Niemczech)
* Portugiesisch
* Rumänisch
* Russisch
* Serbokroatisch
* Spanisch
* Türkisch

Als je een van die talen beter beheerst dan Duits , zou je een poging kunnen wagen. Engels is dan vermoedelijk je beste gok.

Toegevoegd na 3 dagen:
Na je toelichting :
Het zou ook nog wel eens regionaal kunnen verschillen. Ik denk dat je het beste je licht kunt opsteken bij het regionale kantoor van het Straßenverkehrsamt. (Waar je ook kentekens aanvraagt enzo).

Natuurlijk kun je je theorie in Nederland halen ; dat levert het CBR geld op, en je kunt er verder niks mee. Misschien dat de Rijksdienst voor Wegverkeer je betrouwbaardere info kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd dat ze de mogelijkheid bieden in zo ontzetten veel talen, maar niet in het Nederlands. Ik zou overigens zeggen gewoon Duits is wel voldoende, het gaat tenslotte om Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt alvast! Ben nog wel bezig met vragen aan de lieve Duitsers, maar dat hoor je zeker :-)

Andere antwoorden (1)

Er is geen optie om een Nederlands rijbewijs te krijgen, als je niet staat ingeschreven in Nederland. Je zult dus examen moeten doen in Duitsland. Het Duitse, Europese, rijbewijs is vervolgens wel gewoon geldig in oa Nederland. Het rijbewijs kun je, mocht je op termijn weer terug verhuizen naar Nederland, om ruilen voor een Nederlands rijbewijs, nadat je Duitse rijbewijs is verlopen.

Zoals al door iemand aangeven is, kun je theorie wel doen in het Engels. De verkeersregels zijn in Duitsland niet moeilijker dan in Nederland.
AlphaLimaSierra