Hoe lang kun je blijven rijden met blauwe rook uit je uitlaat?

Sinds een maandje of twee komt er flink wat blauwe rook uit de uitlaat.
Dit heb ik tijdens het starten, stationair draaien, gas geven, warme of koude motor etc. Als ik de koppeling in trap, terugschakel en weer gas geef is het het ergst; het lijkt dan wel of er een blauwe rookbom achter me ontploft.

Nu vul ik wel steeds motorolie bij, maar hoe lang kan ik het op deze manier vol houden?

Is het gevaarlijk of kan ik gewoon door blijven rijden met excessief olie verbruik?

Ik ben al aan het sparen voor een nieuwe auto maar het geld heb ik pas aan het einde van dit jaar bij elkaar, het zou mooi zijn om tot die tijd te kunnen blijven rijden...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
15.5K

Het beste antwoord

Of u tot eind dit jaar kan blijven rijden hangt natuurlijk af van het aantal kilometer u nog schikt te rijden, ideaal is tot een minimum te beperken.
Dat komt omdat uw schraapringen rond de zuiger verbrandt zijn en langs daar olie opzuigen uit de carter.
Dat zal er zeker niet op verbeteren maar 5 a 10 duizend kilometer is wel haalbaar op voorwaarde dat u dagelijks bijvult tot het normaal niveau.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel enigszins geruststellend, bedankt voor je reactie.
Echter vul ik momenteel alleen bij na een week of 2, dan zit het oliepeil net boven de "L". Zou het verstandiger zijn om deze dan elke dag tot aan de rand vol te gieten, of maakt dit niet zo'n verschil zolang er nog olie in zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn worden verholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Crea, maar gezien dit bij het optrekken is wijst het eerder op de zuigerveren waarlangs olie in de cilinder komt tijdens de aanzuigslag. Berie, enkel vullen tot op het streepje max, overvullen heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuses, beetje ongelukkig verwoord maar met de rand bedoelde ik inderdaad tot aan het streepje bij Full. Ik zal wat regelmatiger controleren waar het oliepeil staat en hopelijk kan hij dan nog even door!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel geluk.

Andere antwoorden (1)

Technisch gesproken kan je er mee door blijven rijden als je de motorolie maar aan peil houdt. Het kan evenwel voorkomen dat je door de wetsdienaren van de weg gehaald wordt, omdat je auto niet aan de milieueisen voldoet. Een A.P.K. keuring zal hij ook niet doorstaan, omdat daar ook de milieueisen meespelen. (Uitlaatgasmeting)
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt JC, technisch kan het maar inderdaad een autokeuring haalt die niet meer en hopelijk rijdt hij zuinig als de politie in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Januari is hij gekeurd, dan is dat mijn definitieve eindpunt helaas...
Wat zou ik kunnen verwachten als ik aan de kant wordt gezet? Moet ik dan aantonen dat ik naar een garage ga, krijg ik gewoon een waarschuwing of een boete..?