Wanneer doet het RDW zijn 2de controlle voor apk?

Ik kreeg een brief dat ik te laat was en een boete kreeg als bij de 2de controlle blijkt dat ik nog steeds niet apk gekeurd ben. Ik heb direct een afspraak geregeld om mijn auto te laten keuren maar het vroegste kon pas over 2 weken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Ritsuka
6 jaar geleden
Bel naar het rdw en zeg dat je een afspraak hebt staan. Leg uit dat het pas die datum kon. Ze zetten het dan als notitie bij je account en houden er rekening mee. Zo regelde mijn vriend het toen zijn auto opgehaald zou worden voor sloop. Die heeft een paar weken zonder apk op de parkeerplaats gestaan, en de rdw was blij met het telefoontje met uitleg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik heb net even gebeld inderdaad en ze vertelden me dat ik binnen 2 maanden na het verloop moet gekeurd zijn (ik zit dan op 3 weken dus ruim erbinnen) voordat er een boete zou komen en dat hij nog wel op de openbare weg mag staan maar ik er niet meer in mag rijden.
Ritsuka
6 jaar geleden
Opgelost :)
Zorg dat je de bevestiging van de garage afspraak bij je hebt als je er heen gaat. Dat is de enige dag dat je met je auto mag rijden, kortste weg van huis naar garage.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad, bedankt :)!
Moet ik die vragen aan de garage of ze die doormailen? Ik heb het namelijk gewoon telefonisch geregeld.
Op zich is het nog niet zo een probleem hoor, want het is een paar straten verder op in een klein dorp, maar je weet inderdaad maar nooit :)

Antwoorden (1)

"Rijden zonder APK, mag dat?

Officieel mag rijden zonder APK niet. Als je door de politie wordt aangehouden zonder geldige APK, dan kun je rekenen op een boete. Want of er wel of geen geldige APK op je auto zit, valt voor de politie eenvoudig te achterhalen.

Tevens kan je verzekeringsmaatschappij op z'n minst lastig gaan doen als je een ongeluk veroorzaakt en rijdt zonder APK. Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen dat je niet voldoet aan de wettelijke eisen om aan het verkeer te mogen deelnemen met je auto, wanneer je te laat bent met de APK en dus ongekeurd rondrijdt. En zouden dan ook wel eens niet tot uitkering over kunnen gaan bij een ongeval. Tenminste niet zonder slag of stoot.

Wanneer je om wat voor een reden dan ook moet rijden zonder APK, zorg er dan in ieder geval voor dat je een afspraak bij de garage hebt staan, zodat je kunt aantonen dat je van goede wil bent als je wordt aangehouden. Officieel ben je nog steeds in overtreding, maar het kan je wellicht helpen om onder een bekeuring uit te komen."

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij mijn weten verstuurt de RDW 1 (overigens niet verplichte) herinneringsbrief, ca. 6 weken voor het verlopen van de APK. Na die verloopdatum kan op elk ongelegen moment de boete in de bus vallen. Je bent dan immers te laat. Ga je nog rijden ook, dan kunnen de gevolgen ernstiger zijn als er wat gebeurt.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb pas een herinneringsbrief gekregen toen ik al 3 dagen te laat was maar heb net even gebeld. Ze vertelden me dat ik tot 2 maanden na die datum geen boete krijg als hij op de openbare weg staat zolang ik er maar niet in rij.
jc54
6 jaar geleden
Alleen op de dag van keuring mag je er in rijden.