Handrem van auto wordt automatish ingeschakeld. Hoe daarmee te handelen met vorst?

We weten allemaal dat het niet verstandig is om tijdens vorstperiodes de handrem van 'n auto te gebruiken. Het gevaar van vastvriezen daarvan is dan groot.
De techniek van de Renault Scénic is echter uitgerust met een listige automatische inschakeling van de handrem. Zodra de sleutel uit het contact wordt verwijderd, wordt de handrem bekrachtigd.
Hebben de Renault-ingenieurs deze situatie over het hoofd gezien.....?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
14.5K

Het beste antwoord

Ook nieuwe auto's kunnen last hebben van vastzittende remmen, dus om problemen te voorkomen zou ik bij inderdaad zonder automatisch handrem willen.

Hoe dat moet staat op blz. 2.08 van het instructieboekje:

- Motor uitzetten
- Schakel een versnelling in (P bij automaat)
- Trek aan de hand(rem)greep, terwijl je op de centrale ontgrendelingsknop(met dat rode lampje) drukt.
en laat dan de handrem weer los!

Als het goed is, staat handrem nu niet aangetrokken!

De handrem is ook helemaal niet nodig in een land zo vlak als een spreekwoordelijk duppie en je drukt een auto ook niet zomaar door de compressie heen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je de key-card NIET gebruikt (handsfree) moet je dit kunstje in een fractie van misschien 3 seconden doen, doe je dit later dan werkt het niet meer. Bij het stopzetten van de motor duurt het altijd even voordat je de karakteristieke KLIK hoort dat dan de handrem aangetrokken wordt. En juist in die tussenseconden kan je het kunstje uitvoeren, doe je het later dan werkt het niet meer. MET de key-card in de gleuf kan je er langer over doen om de handrem "los" te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zit er een nood-ontgrendelaar naast het reservewiel in de achterbak.
AWM
14 jaar geleden
Er is niets mis mee, maar als het wat nat is en het gaat vriezen dan kun je problemen krijgen en is er een nood-vrijzetting... Maar meestal moet het geen probleem zijn dit systeem, alleen als er vocht bij kan en het bevriest, dan kan het soms vast blijven zitten...

Toegevoegd na 21 minuten:
Dus gewoon eraan meedoen...