Waarom is het rechts inhalen van een auto verboden?

Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.9K

Het beste antwoord

Iets dat ik mijzelf ook al vaak heb afgevraagd. De enige reden dat we niet rechts inhalen is dat het bij wet verboden is. Zou dit NIET zo zijn, dan zou rechts inhalen niet gevaarlijker zijn dan links inhalen; als je het maar met z'n allen afspreekt. Het grote voordeel zou zijn dat we dan veel minder zijdelingse verplaatsingen zouden zien, hetgeen een veel rustiger verkeersbeeld op levert en ook veel onnodige "gerem" zou voorkomen. Nu zie je veel gevaarlijke situaties ontstaan, met name op driebaans wegen waar men lekker "safe" in het midden blijft rijden. Je ziet geergerde mensen dan van rechts helemaal naar links schieten om zo'n "middenrijder" in te halen , waarna deze vaak weer helemaal naar rechts terug schiet.
Wat mij betreft mogen ze rechts inhalen wettelijk invoeren!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet beter zijn het "middenrijder" probleem op te lossen.
Veel mensen denken dat dit mag en goed is. Een kleine t.v. actie en wat aandacht van de politie (alleen ff een lichtkrantje aan) doen volgens mij wonderen.

Andere antwoorden (16)

Omdat het gevaarlijk is.

Toegevoegd na 1 uur:
Ga eens, als je de kans krijgt, een dagje mee met KLPD of ambulance, dan kun je zien waarom rechts inhalen verboden is.
En de redenering dat je je niet meer aan regel B hoeft te houden als iemand anders zich niet aan regel A houdt, is nogal absurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want rechtsinhalen mag nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar zitten nu niet alle idioten op de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de weg gaat zitten, heb je het risico overreden te worden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heeft Tim ook weer gelijk aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het oorzaak gevolg ... Als iemand onnodig links rijd is het logisch dat je er rechts voorbij gaat ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie bepaalt, wat onnodig links rijden is? Dat is niet aan de achterliggende automobilist te bepalen. Sherpa +
Men verwacht niet om rechts ingehaald te worden, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow jij hebt pas een goed antwoord
als ik deze vraag had gevraagd dan zal ik jouw als beste antwoord kiezen
Omdat mensen links rijdend iemand hebben ingehaald meestal weer naar de rechter rijbaan gaan, omdat onnodig links rijden verboden is, en als je dan naar rechts terug invoegt en er zo'n wegcrimineel je rechts voorbij komt kun je wel raden waar je eindigt. In de vangrail of tussen andere auto's die bijv. van de oprit de snelweg op willen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die YvonneS;

Rechts rijden is een gedragsregel, rechts inhalen bij wet verboden. Een overtreding van een verbod is makkelijker te handhaven dan het niet volgen van een gedragsregel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we dat met zijn allen hebben afgesproken. Als je aan slechts een kant kan inhalen, wordt het verkeer veel overzichtelijker. Het argument dat de ander zich niet aan de regels houdt, is in ons land geen geldig argument om dat zelf ook maar tegen de regels in te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen die links blijven rijden of aso zijn of niet kunnen autorijden.
In beide gevallen is de kans groot dat ze je niet opmerken als je ze rechts inhaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banaal antwoord, enigszins een cirkelredenering en geen direct antwoord op de vraag... Maar het is ZO ONTZETTEND WAAR! :) Dus + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch ben ik het met nijntje eens:)+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jackd: geef je even de bezoektijden door van de intensive care? Kom ik je bezoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ de eerste twee:
:-) ben het met jullie eens hoor,
Maar omdat jelle het serieuze goeie antwoord had gegeven. @BraBart: ?!?!?!?
Ik zeg toch ook dat het gevaarlijk is om rechts in de halen.
Ver rij ik in een zware bestelbus, die druk je niet zo makkelijk van de weg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh is dat het criterium? Dat je in een zware bestelbus rijdt? Ik ken jullie wel: de bedrijfsbusjesmaffia 's morgens om 6 uur, die zonder uitzondering denken dat ze allemaal JC himself zijn en bumperklevend en rechts inhalend het overige verkeer in gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nou ken je me ineens?
Om 6 uur slaap ik, heel soms ben ik nog steeds wakker. beetje jaloers? (aan je vragen over een vw-bus te zien) nogmaals: ik zeg toch dat recht inhalen gevaarlijk is. En over die bestelbus: jij begint over intensive care. Ik zeg alleen dat zelfs al zou ik rechts inhalen, dan nog moet er heel veel fout gaan wil ik daar belanden, die kans is veel groter als ik op 2 wielen tussen de file door sluip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaloers om een VW-bus? Get a life, blijf lekker rechts inhalen.
Sorry Jackd, je conversatieniveau doet vermoeden dat je je slaap inderdaad hard nodig hebt: welterusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ BraBart: nog een keer dan maar:
waar in mijn verhaal haal je vandaan dat ik recht inhaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord doet vermoeden dat je rechts inhaalt en dat je dat goedkeurt. Als dat niet zo is, dan bij deze mijn excuses, mea culpa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straks gaan we het nog met elkaar eens worden ook. ;-)
Goedkeuren zeker niet, maar ik vind links hangen net zo erg en als er dan ook nog een telefoon aan een oor gehouden wordt dan wil het op een verder lege weg wel eens gebeuren dat ik er langskruip, ik kan er ook niks aan doen als ik rechts ga rijden en de andere iets in snelheid verminderd..
Iemand die wat onzeker rijdt rechts inhalen is weer een ander verhaal. (dat doen we dus niet)
Verder weegt die bus van mij 2500kg of meer en heeft ie 90pk.. :-( (dat schiet niet echt op) Wat in het verkeer vaak fout gaat, gebeurt ook in discussies over het verkeer. We nemen alles te snel persoonlijk. (ik ook hoor)
Ja, ik wil graag een beetje doorrijden, maar als iemand (vooral in de stad) er graag tussendoor wil dan mag ie er tussen. Met wat meer samenwerking zou het vaak een stuk soepeler verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@brabart gaat lekker zo he met die vooroordelen van je, jeetje.
Dat is bij wet verboden. Artikel 11 van het RVV:
* Inhalen geschiedt links.
* Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
* Fietsers (en snorfietsers) dienen elkaar links in te halen, zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
* Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
* Bestuurders mogen tram rechts inhalen.

De toevoeging bij jouw vraag (als je een auto rechts inhaalt, betekent dit immers dat de links rijdende auto onnodig links aan het rijden is), slaat naar mijn mening nergens op: als iemand links rijdt terwijl hij of zij zich aan de snelheid houdt, ook al is links rijden niet noodzakelijk, dan betekent dat niet automatisch dat jij het recht hebt rechts in te halen. Erg kortzichtige, a-sociale, onvolwassen en onkundige conclusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : Leuk, die wetteksten, maar ze leggen niets uit; ze gebieden alleen maar. Verder vind ik vind het wat flauw om zulke termen te gebruiken. Het is een normale vraag; hooguit de onkunde is terecht maar daar is dit forum voor! Wees blij dat de topic starter de vraag uberhaupt stelt. Natuurlijk heb je gelijk dat "de linksrijder rijdt onnodig links" geenszins als een excuus mag dienen voor zelf ook de regels overtreden, maar je kunt ook gewoon uitleggen wat er mis mee is in plaats van zo neerbuigend te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leg toch uit wat we met zijn allen afgesproken hebben? Ik erger me dood, dat mensen menen dat ze zelf allerlei capriolen uit mogen halen, die we nu juist niet willen, om te voorkomen dat het een chaos wordt. Niks "leuk"die wetteksten: die heb ik niet verzonnen, zo is dat afgesproken. Vind je dat onzin, tja, dat rest je denk ik niet veel anders om in de politiek te gaan en te proberen die afspraken te veranderen of op een onbewoond eiland te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(plusje voor Bunny) Dat iets zo is, is geen antwoord op een waarom vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BraBart, je vergeet dat die mensen die links blijven rijden, anderen 'dwingen' tot rare capriolen, omdat zij zich in eerste instantie het rechtsrijgebod negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, iemand anders maakt een fout dus: vrijbrief om er zelf ook een zooitje van te maken. Goede reis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even in je eigen termelogie te blijven: 'we hebben ook met z'n allen afgesproken dat je rechts moet rijden'. Dat is dus niet kilometers op de linker baan rijden, omdat je met 119,5 km/u en 0,5 km/u sneller dan degene die 400 meter voor je rijdt in wilt halen (inhalen is een bijzondere verrichting en dient vlot te gebeuren, zodat je zo kort mogelijk in iemand dode hoek blijft) en ook niet eeuwig op de middenbaan blijft rijden, omdat het daar zo gezellig is, maar op de rechter rijstrook rijdt (behalve bij veel vrachtverkeer). Op de rechter rijstrook zult u zich niet hoeven ergeren rechts ingehaald te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@domtic helemaal mee eens.. reed vorige week op de a44 en moest gewoon 15 auto's rechts inhallen. ik op de rechter baan en hun op de meest linker baan. (5 baans weg he.. ) echt te ziek voor worden die mensen en ik ben ook blij dat ze onnodig links rijders ook flink gaan aanpakken want hun zijn de veroorzakers van rechts inhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@brabart
nee nee nee, een kortzichtige, asociale, onvolwassen en onkundige conclusie kan je vinden onder de vraagsteller zijn reacties: brabart: Heb jij je rijbewijs? Ik hoop het niet eerlijk gezegd. Je geeft er geen blijk van ook maar enig verkeersinzicht of realiteitszin te bezitten. En onder die van jackd: Brabart: Oh is dat het criterium? Dat je in een zware bestelbus rijdt? Ik ken jullie wel: de bedrijfsbusjesmaffia ‘s morgens om 6 uur, die zonder uitzondering denken dat ze allemaal JC himself zijn en bumperklevend en rechts inhalend het overige verkeer in gevaar brengen.
Brabart: Jaloers om een VW-bus? Get a life, blijf lekker rechts inhalen.
Sorry Jackd, je conversatieniveau doet vermoeden dat je je slaap inderdaad hard nodig hebt: welterusten. Kijk brabart, dit zijn kortzichtige, asociale, onvolwassen en boven al onkundige conclusies van JOU. Als er geen linksrijders zijn dan zijn er ook geen rechtsinhalers.
als er geen rechtsinhalers zijn dan zijn er nog steeds links rijders. en er zijn mensen die op een 120 weg 100 rijden en vervolgens met 110 inhalen en links blijven rijden. Minder kortzichtig in jouw ogen?
Klopt, degene die links rijdt is ook fout. Maar wat als die persoon om wat voor reden dan ook bedenkt "hey, ik moet naar rechts!" en niet uitkijkt (hij moet afslaan, of hij merkt dat 'ie te lang linksrijdt, of hij schrikt ergens van, of hij is afgeleid -bellen!-, whatever) omdat hij niet verwacht dat er rechts iemand voorbij komt? Daarom wordt rechts inhalen harder bestraft dan onnodig links rijden: het is veel gevaarlijker! Rechts inhalen is verboden omdat je daarmee gevaar EN hinder veroorzaakt omdat de linksrijder naar rechts kan willen.

Er zijn ook landen (zoals amerika) waar het "keep your lane" systeem wordt gebruikt, daar mag je rustig aan beide kanten inhalen, maar daar pakken ze je als je zonder reden van baan verandert. (Probleem is dat het natuurlijk soms niet in te schatten is of iemand een goede reden had.)

Ons systeem heeft meerdere voordelen:
1) minder kans op opstoppingen, want problemen gebeuren vaker maar aan 1 kant
2) afslagen hoeven meestal alleen rechts te zitten en dan kan het afslaande verkeer alvast rechts gaan rijden en hoeft niet op het laatste moment meerdere rijstroken over, de voordelen daarvan lijken me duidelijk
3) de bestuurder hoeft niet na te denken over een rijstrookkeuze (je moet al genoeg signalen verwerken als bestuurder)
4) als er langzaam verkeer is (vrachtwagens) rijden die meestal rechts (vaak is dat overdag zelfs verplicht voor vrachtwagens, in de vorm van een inhaalverbod) en blijft er links ruimte over voor sneller verkeer

Wellicht is er nog veel meer uitleg te geven maar die schiet mij verder niet te binnen... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Jij ook een dikke plus voor je uitgebreide antwoord. Een beetje minder agressie en wat meer inlevingsvermogen maken het voor ons allemaal een stuk leuker op de weg!
Dat mag gewoonweg niet, omdat het in de meeste situaties gewoon weg 'voorkruipen' is. In de meeste situaties is de linkerauto niet onnodig links aan het rijden, maar wacht deze ook op een gepast moment om eraan voorbij te kunnen komen. Maar soms zijn er chauffeurs die niet goed opletten en wel eens aan het 'dromen' zijn tijdens de rit. In feite kan je deze gemakkelijk inhalen van rechts, maar het kan gevaarlijk zijn. Ze hebben je misschien niet gezien en gaan alsnog 'verder dromend' naar rechts. De kans is er dan dat er een aanrijding volgt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een goed antwoord... Al ben ik het er zeker niet mee eens dat de linker auto *in de meeste situaties* wacht op een goed moment om ergens voorbij te kunnen en/of terug naar rechts te gaan. Sowieso hoor je ook tijdens het wachten op een goed moment om in te halen gewoon rechts te blijven rijden en ga je pas naar links op het moment dat je ook echt wilt + mag + kunt inhalen dus rijd je nog steeds "fout" als je links loopt te "hangen" om snel in te kunnen halen, maar daarbij: bijna alle linksrijders die ik persoonlijk tegenkom rijden onnodig links oftewel omdat ze harder willen dan de maximum snelheid (aso), oftewel omdat ze zitten te slapen en het niet doorhebben (misschien nog wel gevaarlijker)... Maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk verder :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boehoee.. stomme minnen!
Tja. Waarschijnlijk heeft het historische gronden. Vroeger had men geen rechter buitenspiegel en kon men zo slecht zien, of er verkeer rechts naast je reed. Als men dan ook nog rechts ingehaald wordt, kan men het helemaal slecht zien. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een rechterspiegel en zeker bij 3 rijstroken moet je bij rijstrookwissel naar rechts dubbel kijken of er niemand naast je zit of van de eerste naar de tweede rijstrook gaat.

Je vraag past prima bij mijn stelregel: 'als je rechts ingehaald wordt, rij je te lang links'. Sommige mensen vergeten nogal eens dat rechts rijden verplicht is. Die gebakjes die dan links blijven hangen, kijken waarschijnlijk ook niet naar rechts als ze dan toch besluiten de rijstrook te wisselen. Om die gebakjes te beschermen is rechtsinhalen dus verboden. ;-)

Ik zal niet zo snel rechts inhalen, maar als de gebakjes lekker op de linker baan blijven bakken, worden ze op den duur door mij ook rechts ingehaald (maar niet als een zigzaggende kamikaze piloot). Gelukkig gaat men hier (+49) toch meestal redelijk snel naar rechts en hoeft men ook niet overal op je teller te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kom ik weer met mijn bestelbus...
Als ik met een volle bak rij zie ik verrekte weinig, ik heb dan alleen mijn buitenspiegel en zij-raampjes. Vooral rechts heb ik dan een grote dode hoek.
Bij 3 banen met rechts inhalen kan dit een probleem worden.
Stel: gebakje in het midden, ik met bus links erlangs en jij rechts erlangs.. Dan goeie kans dat wij elkaar daarna in het midden tegenkomen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want als ik naar links ga, kijk ik wat/wie er naast me rijdt. Bovendien kan men die grote bus van jouw nauwelijks over het hoofd zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van 'keep-your-own-lane' bent u eerder die er met de bus rechts langs rijdt en ik links. ;-)
Omdat het zo is afgesproken. Dat men zich er niet aanhoud heeft te maken met de regels op zich. Iedere regels is pas nuttig als mensen zich eraan houden en juist ook doorbreken.

Nu rechts inhalen word niet verwacht en de kans dat de links rijder naar rechts komt zonder jou te zien is vrij groot. Ook andere verkeer rekent er niet op. Links blijven rijden is verboden en levert irritaties op. Je hoeft ook geen new kids gezien te hebben om te beseffen welke risico's het irriteren van andere als gevolg kan hebben.
Dus wees gewoon een heer in het verkeer en rij zoveel mogelijk rechts etc, Zit je dan achter een links rijder wees gewoon rustig en sim. Tis het risico niet waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De auto's op de weg zijn goed te vergelijken met deeltjes die door een buis stromen. Zie de Stromingsleer. Je kunt bij stroming waarnemen, dat de deeltjes middenin de buis het snelst bewegen. Op de snelweg is dat aan de linkerkant.
Het wettelijk verbod op rechts inhalen, sluit dus mooi aan bij dit wetenschappelijk inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand de hele tijd links blijft rijden dan moet je hem gewoon 'dwingen' om opzij te gaan. Als hij/zij weet wat ie doet dan ziet hij je in zijn spiegel aankomen en gaat hij/zij vanzelf ruimte maken voor je. Dat is mijn ervaring. En anders claxoneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen linksrijders zijn dan zijn er ook geen rechtsinhalers.

als er geen rechtsinhalers zijn dan zijn er nog STEEDS links rijders.

Ik vind het verbieden van links rijders een hogere prioriteit hebben dan rechts inhalers aangezien hun de veroorzakers zijn. zeker op een 120 weg met 100 inhalen en links BLIJVEN rijden.

Toegevoegd na 4 uur:
hetzelfde geld voor: geen heler geen steler..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is omdat je moet als auto,s aan de rechter kant van de weg rijen en het si dan ook wel moelijk om een auto van recht in te halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat we aan de linkerkant aan het stuur zitten