Waarom is een Taxi geen bedrijfswagen? (Kenteken)

Bedrijfswagens hebben in nederland een kentekenplaat die start met een V.

Ik snap dat Taxi's in NL sinds 2000 verplicht zijn een blauw nummerbord te voeren, maar waarom hebben deze geen V kentekenplaat? Het is toch een bedrijfswagen?

Heeft dit te maken met het betalend persoonsvervoer?

En worden ze dan gezien als leasewagens voor het bedrijf?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met het laadvermogen... Een bus met bedrijfskenteken oftewel grijs kenteken moet een x aantal aan laadvermogen beschikken.. Bij een taxi is dit niet het geval, dit valt onder personenvervoer.. Ook is bij een V of B kenteken vaak maar plaats voor 2 personen, afhankelijk van het laadvermogen.,,

Een taxi en overigens alle voertuigen die worden ingezet voor personenvervoer volgens de "wet personenvervoer 2000" moeten blauwe kentekenplaten voeren. Dit is volgens wet voorgeschreven en het geeft duidelijkheid over de functie waarbinnen deze voertuigen worden ingezet. Toegevoegd na 1 minuut: De tekens op de kentekenplaat maakt in principe niet uit.

Een taxi is wel een bedrijfsauto, maar er worden personen mee vervoerd. Een bedrijswagen met in het kenteken een V of B (oudere bedrijfsauto's) heeft maar 2 (in een bus misschien 3) zitplaatsen en wordt gebruikt om goederen mee te vervoeren.

Regelgeving voertuigen geeft hier antwoord op: artikel 1.1 bedrijfsauto: voertuig van de voertuigcategorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als bedrijfsauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een bedrijfsauto is; taxi: personenauto bestemd voor taxivervoer als bedoeld in artikel 1, onderdeel j, van de Wet personenvervoer 2000; in ieder geval wordt als taxi aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een taxi is; voertuigen van de voertuigcategorie N: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie: a. N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg; b. N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg; c. N3: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kg; In het geval van een voor koppeling aan een oplegger of middenasaanhangwagen bestemd motorvoertuig met carrosserietype BC of BD is de voor indeling van het voertuig geldende massa de massa van het motorvoertuig in rijklare toestand, vermeerderd met de massa die overeenkomt met de maximale statische verticale belasting die op het motorvoertuig wordt overgebracht door de oplegger of de middenasaanhangwagen en, indien van toepassing, met de maximummassa van de eigen belasting van het motorvoertuig; Voertuigen van deze voertuigcategorie kunnen de volgende carrosserietypen hebben, met dien verstande dat wordt voldaan aan de in richtlijn 2007/46/EG gestelde voorwaarden:

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/voll...

Letterlijk gezegd is een taxi een bedrijfswagen van een onderneming, maar omdat er personen mee worden vervoerd valt deze niet onder beroeps goederen vervoer en hoeft dan niet te zijn voorzien van van de bekende platen die beginnen met een B - V - of tegenwoordig ook de nieuwe trailers ( voor rijbewijs B/E) met een open O. Alle voertuigen die een taximeter hebben en geregistreerd staan als erkende taxi hebben een blauwe kentekenplaat. "Snorders" die illegaal personen heen en weer brengen hebben daarom geen blauwe plaat, zijn niet erkend, werken zwart en ontnemen de klanten van de officiële taxi bedrijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100