Waarom is een Taxi geen bedrijfswagen? (Kenteken)

Bedrijfswagens hebben in nederland een kentekenplaat die start met een V.

Ik snap dat Taxi's in NL sinds 2000 verplicht zijn een blauw nummerbord te voeren, maar waarom hebben deze geen V kentekenplaat? Het is toch een bedrijfswagen?

Heeft dit te maken met het betalend persoonsvervoer?

En worden ze dan gezien als leasewagens voor het bedrijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige bedrijfswagen kentekens beginnen met een V, er zijn veel meer kentekens die met een B beginnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kentekens bij Taxi's beginnen ook niet met een B

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met het laadvermogen... Een bus met bedrijfskenteken oftewel grijs kenteken moet een x aantal aan laadvermogen beschikken.. Bij een taxi is dit niet het geval, dit valt onder personenvervoer..
Ook is bij een V of B kenteken vaak maar plaats voor 2 personen, afhankelijk van het laadvermogen.,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom beginnen bussen dan wel met een B, dit is ook personenvervoer.

Andere antwoorden (4)

Een taxi en overigens alle voertuigen die worden ingezet voor personenvervoer volgens de "wet personenvervoer 2000" moeten blauwe kentekenplaten voeren. Dit is volgens wet voorgeschreven en het geeft duidelijkheid over de functie waarbinnen deze voertuigen worden ingezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
De tekens op de kentekenplaat maakt in principe niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een taxi is wel een bedrijfsauto, maar er worden personen mee vervoerd. Een bedrijswagen met in het kenteken een V of B (oudere bedrijfsauto's) heeft maar 2 (in een bus misschien 3) zitplaatsen en wordt gebruikt om goederen mee te vervoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar (stad/streek)bussen hebben wel B kentekens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft -denk ik- te maken met het maximaal aantal personen die een taxi mag vervoeren. Ik zou het even op moeten zoeken, maar voor max. 8 personen volstaat een chauffeursdiploma voor Taxi. Voor meer dan 8 personen heeft de chauffeur een ander papiertje nodig. Ook moet het voertuig dan aan andere eisen voldoen.
Regelgeving voertuigen geeft hier antwoord op:

artikel 1.1

bedrijfsauto: voertuig van de voertuigcategorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als bedrijfsauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een bedrijfsauto is;

taxi: personenauto bestemd voor taxivervoer als bedoeld in artikel 1, onderdeel j, van de Wet personenvervoer 2000; in ieder geval wordt als taxi aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een taxi is;

voertuigen van de voertuigcategorie N: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:

a. N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg;

b. N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg;

c. N3: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kg;

In het geval van een voor koppeling aan een oplegger of middenasaanhangwagen bestemd motorvoertuig met carrosserietype BC of BD is de voor indeling van het voertuig geldende massa de massa van het motorvoertuig in rijklare toestand, vermeerderd met de massa die overeenkomt met de maximale statische verticale belasting die op het motorvoertuig wordt overgebracht door de oplegger of de middenasaanhangwagen en, indien van toepassing, met de maximummassa van de eigen belasting van het motorvoertuig;

Voertuigen van deze voertuigcategorie kunnen de volgende carrosserietypen hebben, met dien verstande dat wordt voldaan aan de in richtlijn 2007/46/EG gestelde voorwaarden:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekstvlak voor antwoord is te klein, vervolg: – BA: vrachtwagen. een motorvoertuig van categorie N1, N2 of N3 dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Een dergelijk voertuig kan ook een aanhangwagen trekken; – BB: bestelwagen. Vrachtwagen met in de carrosserie geïntegreerde cabine; – BC: opleggertrekkend voertuig (opleggertrekker). Een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van opleggers; – BD: aanhangwagen trekkend voertuig (aanhangwagentrekker). een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van aanhangwagens anders dan opleggers. Een dergelijk voertuig kan uitgerust zijn met een laadplatform; – SB: gepantserd voertuig; – SF: mobiele kraan, of – SG: overig voertuig voor speciale doeleinden;00
Letterlijk gezegd is een taxi een bedrijfswagen van een onderneming, maar omdat er personen mee worden vervoerd valt deze niet onder beroeps goederen vervoer en hoeft dan niet te zijn voorzien van van de bekende platen die beginnen met een B - V - of tegenwoordig ook de nieuwe trailers ( voor rijbewijs B/E) met een open O. Alle voertuigen die een taximeter hebben en geregistreerd staan als erkende taxi hebben een blauwe kentekenplaat.

"Snorders" die illegaal personen heen en weer brengen hebben daarom geen blauwe plaat, zijn niet erkend, werken zwart en ontnemen de klanten van de officiële taxi bedrijven.