mag je over de invoegstrook rijden van de scooter?

wat we weten uit de verkeers-regels is dat je niet over een verdrijf-vlak, mag of een doorgetrokken streep.

maar je ziet vaak op de weg zown invoegstrook voor de scooters en dat is ook een soort verdrijfvak met een getrokken streep...
''mag je over de invoegstrook rijden van de scooter''?

(ik kan het wel opzoeken ergens maar het is beter dat ik deze vraag stel aan mijn mede automobilisten van Nederland... omdat er gewoon over gepraat moeten kunnen worden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Een scooter heeft geen invoegstrook en daarom kan het antwoord alleen "nee" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik moest je vraag drie keer lezen voor ik hem begreep maar als automobilist mag je inderdaad wel over de invoegstrook van de scooter heenrijden.
sterker nog, je MOET wel omdat het een driehoek is die vanaf het fietspad de weg opkomt en als je er omheen stuurt met je auto kom je op de tegemoetkomende verkeershelft terrecht!..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 76

1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.

2. Het eerste lid is niet van toepassing als:

a. de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

b. aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;

c. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen rijstroken voor verkeer in tegenovergestelde richtingen en aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;

d. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen een rijstrook en een fietsstrook, voor bestuurders die ingevolge artikel 10, tweede lid, de fietsstrook mogen gebruiken.

Men mag dus als automobilist de streep niet overschrijden, dit wordt slechts gedoogd vanuit een vlottere doorstroming voor het verkeer.

De streep is aangebracht om bromfietsers (scooters) veilig te laten invoegen op de hoofdrijbaan.

Indien men op een dergelijk punt een aanrijding heeft met een bromfietser is de automobilist schuldig daar hij een doorgetrokken streep heeft overschreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het mag is mede afhankelijk van de lengte van de doorgetrokken streep. In de inrichtingseisen van wegen staat dat de doorgetrokken streep binnen de bebouwde kom minstens 9 meter en buiten de bebouwde kom 15 dien te zijn om de status van doorgetrokken streep te krijgen.
Ik denk dat gemeenten over zo'n invoegstrook niet nagedacht hebben. Mijn mening is dus: geen doorgetrokken streep en ja mag er overheen. Lijkt me ook logisch gezien het verkeer naast je.