Maakt het uit je schoon drinkwater of koelvloeistof gebruikt bij bijvullen expansiereservoir?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
36.6K

Het beste antwoord

Ik veronderstel dat je het over een auto hebt.
In dat geval mag je bijvullen met drinkwater, maar dit bevat kalk en mineralen, die niet zo goed zijn voor je koelsysteem.
Het beste is koelvloeistof met antivries. Deze vloeistof beschermt de motor tegen vorst en aankalking en smeert de waterpomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met water bijvullen kan! Daarmee wordt wel het aantal graden vorstbescherming verlaagd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kraanwater kan, maar bevat kalk, wat kan neerslaan op de leidingen. Het is een noodoplossing. Demi-water is al beter, maar dan wel alleen in de zomer.
Koelvloeistof is het beste, omdat het niet bij het minste of geringste nachtvorst al bevriest.

Koelvloeistof kost iets van een tientje voor 5 liter. Dan ben je tot -26 graden beschermd. Voor een normale auto is een kan wel genoeg. Bij een hele grote auto heb je twee kannen nodig.

Dan heb ik het wel over vervangen van koelvloeistof. Wil je maar een beetje aanvullen (iets van 100cc), dan kun je wel wat de demiewater gebruiken als je geen koelvloeistof meer hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste punt van KVS gebruiken ipv water is dat KVS vettig is en dus alles waar het komt ook smeert.
Gebruik je geen KVS zul je na verloop van tijd merken dat alles vanbinnen gaat roesten en er ook roestwater uit je koelsysteem zal komen.
Gebruik dus alleen KVS !!
De argumenten over vorst e.d. Kloppen wel maar voor het onderhoud van je motor is het nog belangrijker.

Meng sowieso nooit kvs met antivries dan krijg je vlokken in je systeem.
1 van de 2 mag je volgens zeggen ook niet bijvullen met water want dat is ook weer niet goed.
Als je het allemaal zeker wilt weten ga dan naar een garage.
De soort kvs is ook nog afhankelijk van welke auto je hebt.
Je hebt verschillende kvs types.
De G11 en de G12.
Ik mag bijv in mijn oude bmw alleen de blauwe gebruiken.
Succes iig !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een noodgeval niet. Koelvloeistof is niet zomaar "water" maar een vloeistof met diverse eigenschappen.

Zo mag het niet corrosief zijn en het heeft andere drukeigenschappen.

Gewoon bijvullen dus met koelvloeistof. Bij een noodgeval met (sloot) water. Wel zsm je koelwater dan laten verversen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat maakt niet uit, je kunt prima (kraan)water gebruiken, Waar het om gaat, dat de motor gekoelt wordt, dit gaat uitstekend met Water