Wanneer is er sprake van een file en mag je iemand dus rechts inhalen?

Als er file is mag je rechts inhalen, maar hoe is een file gedefinieerd? Tot hoeveel km/uur is er sprake van een file?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Het beste antwoord

Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.

In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

* langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u
* stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt
* langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.

De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is wat 'men' er van maakt:

rt. 13: Inhalen bij file

1. Bij fileverkeer hoeft,indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

Bij normaal verkeer mag niet rechts ingehaald worden, alleen bij filerijden. Datgene wat men in de volksmond onder filerijden valt, is leidraad voor het feit of wel of niet in file wordt gereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag! +1 ik denk namelijk dat er een heel groot grijs gebied is tijdens langzaamrijdend verkeer, en dat hier dus moeilijk een sluitend antwoord op te geven is. Beetje kwestie van gevoel, en dat zal voor een ieder verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, maar dan wel langzaam... ±10 tot 20 km/u

File is in deze zin in principe stilstaande auto´s...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een file is een aaneengesloten rij voertuigen.

Zodra je zelf in een file zit en de file gaat sneller dan de file op de andere baan, ga je mee met je eigen file ongeacht of je daarmee rechts inhaalt of links (of beide).
itsme
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij het bovenstaand, zij het dat ik wil toevoegen dat de file ook best 80 km (of meer) kan rijden.

En twee auto's die achter elkaar op de snelweg 30 rijden, vormen geen file...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het duurt niet lang, voordat er achter hen een file is!
Ha, die Pvdbroek;

In de statistieken wordt voor het bijhouden van de filecijfers de bovengrens gehanteerd van 50km/u voor files. Inhalen in de file betekent alleen iemand passeren zonder extra te versnellen en dat wordt in de praktijk tot die ongeveer 50km/u gedoogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Never.!
Dat geldt alleen voor de bussen...