als je bij je rijexamen iemand van rechts niet voor laat gaan ben je dan meteen gezakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Meestal wel maar soms kun je het goed maken want ik ken iemand die geslaagd is terwijl die door rood reed. Het was wel rechtsaf en ze zag het te laat omdat ze dicht achter een vrachtwagen zag maar omdat ze de hele tijd heel goed keek enz was ze geslaagd.

Als het een bijna ongeluk wordt ben je zeker gezakt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Met dat bijna ongeluk bedoel ik ook een ingreep. Als jij zelf eerder bij de rem bent, verder goed gekeken hebt en de rest van het examen uitmuntend rijdt en het gewoon duidelijk door de zenuwen kwam KUN (nogmaals: KUN) je nog wel eens geluk hebben. Als de examinator eerder bij de rem is wordt het heel lastig.

Als je gewoon ruim voor die andere auto langs gaat en er geen sprake is van een bijna ongeluk omdat die andere auto al heel langzaam reed en je verder ook goed laat zien dat je alles kan KUN (wederom met hoofdletters) je ook geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand die had iemand afgesneden, door rood gereden, iemand geen voorrang verleend én 50 in zn 2 gereden.
En hij was geslaagd. (moet niet kunnen) maar tegenwoordig zegt het humeur van de examinator al veel. Goed antwoord overigens, van mij een +

Andere antwoorden (2)

Normaal gesproken wel.
De voorrangsregels zijn zo'n beetje de belangrijkste verkeersregels in Nederland.
Dus moet iedere bestuurder die heel goed kennen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-als-bestuurder-voorrang-verlenen.html

Maar bij een examen bepaalt de examinator wat nog wel en niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Hiervoor wordt een streepje gezet op het uitslagformulier en een streepje betekent: gezakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je heel veel 'geluk' hebt, ziet de examinator deze échte verkeersfout niet. Ziet hij het wel en trapt hij op de rem om een aanrijding te voorkomen, dan kun je met 100% zekerheid gaan sparen voor het volgende examen.

(Uiteraard niet als je zelf op een vorrangsweg rijdt :-) )
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet, jij zegt nu dus dat als je een ingreep hebt (de examinator moet remmen) je sowieso zakt, maar dit is niet zo, het ligt dan alsnog aan de examinator.
Computoon
11 jaar geleden
Als de examinator in zo'n situatie remt doet hij dit om een aanrijding te voorkomen. Dan ben je gezakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn antwoord, je bent dan niet per direct gezakt.