waar zijn de 3 pedalen in een auto voor?

met welk pedaal ga je vooruit en met welke rem je?
maar er is ook nog een 3e pedaal, waar is die dan voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
123.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige autos (o.a. mercedes) hebben een 4e pedaal, dit is om je handrem te bedienen.

Het beste antwoord

Kees Rijdt Graag

Koppeling Rem Gas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha nu vergeet ik het nooit dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
bamibal
13 jaar geleden
Het is wel gevaarlijk als je tijdens het rijden een ezelsbruggetje nodig hebt om te weten op welke pedaal je moet drukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en niet overstappen op een automaatje....vergissinkje is zo gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA.....erg leuk!!!

Andere antwoorden (4)

Linkerpedaal is de koppeling,
Middelste de rem en de rechter het gas. De koppeling gebruik je om te kunnen schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het koppelingspedaal. Hiermee ontkoppel je de versnellingsbak en kun je deze in een hogere of lagere versnelling zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke: De linker is de koppeling, hiermee kun je de auto in de versnelling zetten, de middelste, 2e pedaal is de rem. De rechter pedaal is gas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder het pedaal kan je ook de 'auto' (de versnellingsbak bedoel je waarschijnlijk) in een andere versnelling zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schakelen zonder de koppeling te gebruiken kan wel, maar de gemiddelde chauffeur doet er wijs aan om het niet te proberen.
Het linker pedaal is voor de koppeling tussen de motor en de wielen. Dit zijn 2 platen die doormiddel van een drukgroep tegen elkaar aan zitten. Als je het koppelingspedaal intrapt komen deze los van elkaar, je kunt dan overschakelen naar een andere versnelling, als je daarna het pedaal weer laat opkomen kun je de wielen weer aandrijven

Het middelste pedaal is de rem, deze is via kabels (of eventuele bekrachtiging) verbonden aan de remklauwen of remschoen, welke op hun beurt de wielen afremmen op het moment dat het pedaal afgeremd wordt.

De rechters is het gaspedaal. Deze is verbonden aan de gasklep waardoor de lucht naar binnen stroomt in de motor. Naast het regelen van de hoeveelheid lucht regelt deze in nieuwere auto's ook de hoeveelheid brandstof die in de motor wordt gespoten en nog wat andere dingen.