Waarom zit er om veel stoplichten in Nederland zo een rond ovaal bord? Wat heeft dat voor functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan niet rond en ovaal tegelijk zijn. Dus is de vraag onzin.

Het beste antwoord

je bedoelt dat bordt wat er om heen zit?
dat is vooral voor contrast als er hele felle zon op het verkeerslicht staat dan kun je het beter zijn.
tegen de zon zijn trouwens ook die lange kappen op de oude generatie stoplichten.

Toegevoegd na 1 minuut:
nou trage verbinding zeg.
naja nu heb je tenminste 3 antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
En heb je ook enig idee waardoor die verbinding zo traag zou kunnen zijn?.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amadea
hihi :-)

Andere antwoorden (4)

Dat is voor het contrast, zo vallen de lichten beter op en heb je geen direct last van tegenlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dient als soort zonnescherm voor heldere dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als de zon van de andere kant schijnt? Dan zou het bord richting de zon moeten staan en dat zou bij elk verkeerslicht anders zijn. Dus-
Achtergrondschild

Een achtergrondschild is een verticaal metalen vlak, bevestigd rondom twee- of driekleurige verkeerslichten. De boven- en onderzijde zijn meestal afgerond, hoewel er ook achtergrondschilden bekend zijn die rechthoekig zijn. Het achtergrondschild is meestal in het zwart uitgevoerd en heeft reflecterende witte randen om de zichtbaarheid te vergroten. In Nederland zijn achtergrondschilden verplicht gesteld bij twee- en driekleurige verkeerslichten. Enkel op fiets- en voetgangerslantaarns en tram- en buslantaarns zijn achtergrondschilden niet verplicht, maar daarop mogen ze wel toegepast worden. Ook wanneer de situatie onvoldoende ruimte biedt voor een schild, is toepassing uitgezonderd. Hierbij gaat men ervan uit dat er in het ontwerp geen mogelijkheden meer voorhanden zijn om schilden toe te passen en alle opties grondig afgewogen zijn.

Functie :
- Uit onderzoek van TNO instituut voor zintuigfysiologie is gebleken dat de zichtbaarheid van een verkeerslichtinstallatie met maar liefst met een factor 2 toeneemt door het toepassen van een achtergrondschild. Tevens heeft dit onderzoek nog een aantal interessante feiten naar boven gebracht. Voor mensen die kleurenblind zijn is een achtergrondschild zeer belangrijk aangezien zij de lichtbron op deze manier kunnen identificeren (herkenbaarheid). Bovendien werkt het achtergrondschild als afscherming tegen verblindend hemellicht. Mede daardoor zijn achtergrondschilden verplicht gesteld in de Regeling Verkeerslichten die onder het BABW valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de functies van een rond bord om een stoplicht is om de lichten van het stoplichten meer op te laten vallen.