Kun je meer onderhoud verwachten bij een occasion met chiptuning?

Op de website wordt aangegeven dat de auto i.p.v. het normale vermogen, welgeteld 85 pk meer heeft door chiptuning. Ook onder de motorkap ziet het er allemaal niet standaard uit. Kun je dan meer onderhoud verwachten? Is het lastiger, kan elke dealer je helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ja dat kun je verwachten. Door de extra pk worden de bijvoorbeeld de remmen zwaarder belast en zullen ook de overige draaiende (motor)onderdelen lijden onder de extra krachten. Met de banden ben je ook eerder aan de beurt. 85 pk meer dan standaard vind ik ook wel erg veel, tenzij je van 500 naar 585 gaat. Anders moet er meer aan verandert zijn dan alleen een nieuwe chip.

Daarbij komt nog de vraag of het onderstel wel berekend is op zoveel pk meer. En de vorige eigenaar heeft de auto niet voor niets opgevoerd en er waarschijnlijk iets wilder mee gereden. Ik zou 'm laten staan, maar omdat concrete info ontbreekt moet ik het doen met een algemeen beeld dat ik heb bij opgevoerde autos.

Toegevoegd na 3 minuten:
he verdorie, 'veranderd' is natuurlijk met een d.

En ik denk niet dat elke dealer je kan helpen, maar dat geldt al voor een standaard auto. Ook eventuele coulance kun je in dit geval wel vergeten vermoed ik. En toch...als je een gechiptunede bmw X6 uit 2008 met 10.000 km kunt kopen voor 12.000 zeg ik DOEN!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie, Paulus. Iets meer info: hij gaat van de standaard 180 naar 265 pk. Dealer beweert dat de auto in nieuwstaat is (zoals wel vaker) en dat de auto 180.000 km op de teller heeft.
paulus811
14 jaar geleden
Poeh, das bijna 50% meer. Dat lukt never nooit met alleen een andere chip. En natuurlijk beweert de dealer dat de auto in nieuwstaat is, de lak en de velgen zullen ongetwijfeld glimmen. Maar een auto die normaal 180pk op de wielen krijgt is meestal vwb de rest (remmen, onderstel, motor) niet gebouwd op zoveel geweld. Maar ja, je zal maar de auto van je dromen zijn tegengekomen.... Nogmaals, ik zou het niet doen en zoeken naar een auto die standaard dat vermogen heeft en die zijn er zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het ook een erg groot verschil. Dank voor je advies, ik ga er nog eens goed over denken.

Andere antwoorden (1)

Als je er normaal mee rijdt zal het allemaal wel loslopen (alleen chiptuning), verleden jaar heeft de ANWB het zelfs aangeraden, dit om beter een carvan te kunnen trekken, ook het benzinegebruik loopt terug bleek uit de mededeling vande ANWB.