Mag je eender wat voor soort auto als taxi gebruiken?

Ik ken iemand die een dertig jaar oude jeep als taxi gaan aanmelden en gebruiken. Mag dat? Normaal zijn taxi's altijd een betje hetzelfde: Donker, degelijk merk, groot e.d. Maar mag je ook bijvoorbeeld een terreinwagen (4x4), 'Lelijke Eend' of Fiat Panda inschakelen als echte taxi en maakt de leeftijd van het voertuig dan ook nog iets uit?

Picture for question
4 jaar geleden
in: Auto's
6K

Antwoorden (2)

Als je auto goedgekeurd is om de weg op te gaan , geen probleem. Sat men degelijke donkere auto's gebruikt is meer om de klant het gevoel te geven dat hij waar voor zijn geld krijgt. Voor vee mensen was/ is een taxi toch een luxe, en dan wil je dat ook luxe doen. Maar ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die wel eens een ritje in een jeep willen maken, of goedkoper in een eend willen rijden.
4 jaar geleden
De personenauto die als taxi gebruikt gaat worden, heeft eerst een keuringsbewijs nodig.
De RDW doet de keuring.
Indien de 30 jaar oude jeep door het RDW wordt goedgekeurd, mag deze als taxi de weg op.
Indien iemand het idee heeft om een andere auto als taxi te gebruiken, zal ook deze gekeurd moeten worden door het RDW.
In alle gevallen beslissen zij of het voertuig geschikt is om te taxiën.

Indien de auto groen licht krijgt, wordt het voertuig geregistreerd als taxi en moeten er 3 aanpassingen gedaan worden aan de taxi:

1 Blauwe kentekenplaat.
Indien een taxi geen blauwe kentekenplaten heeft, is het geen taxi.

2 Inbouwen taxameter.
Deze hoeft niet als er alleen op contract vervoerd wordt. Denk aan ophalen ouderen voor
dagopvang, kinderen naar school brengen.....

3 Inbouwen boordcomputer.
(Vastleggen ritgegevens, arbeidstijd, rijtijden, rusttijden).

De overheid heeft een aantal jaar geleden de strenge eisen bewust vereenvoudigd.
Dit neemt niet weg dat het voertuig geschikt moet zijn voor personenvervoer en nog altijd op veel punten streng gecontroleerd wordt door het RDW.
Natuurlijk zijn de eisen nog strenger voor ziekenvervoer taxi's.

Kortom, kijk maar of de 30 jaar oude jeep blauwe kentekenplaten heeft of krijgt, dan weet je genoeg.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/taxi/uw-voertuig-gebruiken-voor-taxivervoer
https://ondernemersplein.kvk.nl/keuringsbewijs-en-voertuigeisen-voor-taxis/
Toegevoegd op 12 juli 2019 17:32: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
De naam RDW is oorspronkelijk afgeleid van de benaming Rijksdienst voor het Wegverkeer. Het is dus niet het RDW, maar de RDW. Het woord "dienst" is taalkundig namelijk niet onzijdig, maar mannelijk. Taxiën is het rijden van vliegtuigen over de grond, niet het rijden met een taxi.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het RDW moet inderdaad de RDW zijn.
Klinkt veel lekkerder het RDW, het CBR, het CBS ;-) Taxiën moet je inderdaad niet met de taxi doen, ha, ha. Het is inderdaad niet de bedoeling dat de taxi de lucht ingaat. Met tikken, gaan soms inderdaad dingetjes fout. Jij hebt er twee terecht gevonden.
Ik hoop wel dat je de inhoud waardeert (is tenslotte de bedoeling dat dat wel klopt)